Pages

04 mars, 2010

Återbloggning

Ibland så behöver något sägas. Förhoppningsvis säger någon det. Så att personerna runt omkring hör det. Om det intresserar någon, så lägger personen det som sades på minnet och säger det till någon annan. Så går det vidare. Det är så vi sprider normer, faktiskt. Genom att skvallra om den där våldtäkten så berättar vi att våldtäkt inte är okej. Genom att tala om för någon att du råkade läsa i Aftonbladet att det inte går helt okej till vid slakt av typ höns, så för du vidare en känsla av att en faktiskt borde bry sig.

Det fungerar likadant i . Någon uppmärksammar sina läsare om att det pågår något hemskt, någon grej som kallas för FRA-lagen kommer kanske att röstas igenom. Vad säger du? svarar läsarna och skriver förskräckt i sina egna bloggar för att underrätta sin läsekrets. Fast ibland så är det väldigt få som bloggar om ett ämne som fler än få bryr sig om. Det är för att någon tänker "Men vad bra att hen bloggade om det här! Så skönt att någon uppmärksammar det!" och lämnar en positiv kommentar och sedan återgår till sitt. That's not how it should work. Då stannar det där. De enda som får veta är den bloggarens läsare, inte dina.

Om du tänker "Vad bra att det här blev bloggat om!" så betyder det att du också borde blogga om det. Så gör det! Länka gärna till den som påminde/upplyste dig, så blir personen nog glad och du behöver inte känna dig som en tjyv för att du lånade ett ämne.

Det här måste jag påminna mig själv om. Jag vet att jag har läsare som inte följer samma bloggar som jag, så jag borde verkligen återblogga viktigheter.


Mikusagi