Pages

23 mars, 2010

Arbeta mindre

Jag läste en insändare i DN Söndag. Minns jag namnet på personen som skrev? Hmm... Thomas Önskeskog tror jag. Från Umeå. Hen skrev att medelsvensken tjänar mycket mer än vad vi gjorde för 30-50 år sedan och att vi trots det inte är lyckligare. Alltså borde vi jobba mindre, så vi tjänar ungefär som vi gjorde då men med mycket mer tid över. Vi skulle få sluta konsumera så mycket, sluta åka på solskensresor utomlands. I gengäld skulle vi få tid till varandra, inte lida lika mycket av stress och inte påfresta miljön lika mycket.

Låter inte det fint? Det är ungefär så som jag tänker. Jag tänker inte jobba heltid större delen av mitt liv. En lärarlön är typ 22k/månad, det tycker jag är en förmögenhet. Vad skall jag med de pengarna till?

Någon sade att vi måste sluta köpa toppar som om de vore lösgodis. Toppar är en sådan där typisk grej folk som shoppar mycket köper. De kostar inte så mycket och de tar lite plats. Hur många toppar behöver du och hur många toppar orkar planeten ge dig?


Mikusagi

5 kommentarer:

Paul Stjernberg sa...

Det finns ett problem med ditt resonomang:En dag blir du också pensionär. Ju mindre du har jobbat desto mindre pension får du. Redan nu varnar man för att 80- och 90-talister måste arbeta längre för att kunna överleva ekonomiskt som pensionärer.

Mikusagi sa...

Folk klarade sig väl förut?

Paul Stjernberg sa...

Förr ja.

Mikusagi sa...

Jag tror att det går bra nu också.

PGW sa...

Mm, det kan nog gå, men räkna på det också ... det blir mindre än vad man kan tro. Bättre att upptäcka det i tid än när det är försent.