Pages

25 februari, 2010

Ocoola datornamn


Pandora, originally uploaded by Patrick Q.
Efter den superpopulära filmen är min dators namn lite mindre coolt. Min dator heter nämligen "Pandora", precis som den exploaterade planeten i Avatar. Vi vet ju att allt som är väldigt, väldigt populärt också är tråkigt och ocoolt. För nu kommer alla att döpa sina sommarställen, bondgårdar och blomsterrabatter till .

Det var nog inte ett direkt ovanligt datornamn innan filmen heller, berättelsen om Pandora är en av de historier från den grekiska mytologin som folk i allmänhet faktiskt känner till.

När jag fick datorn av mina föräldrar satte jag genast igång med att göra allt det där Microsoft ville att jag skulle göra. Alltså, jag tryckte typ "Ok" några gånger, väntade, tryckte några gånger till. Sedan ville Microsoft att jag skulle döpa datorn. "VAH?" utbrast jag "ETT NAMN? Var är hexikonet?". Hexikonet var spårlöst försvunnet och där stod datorn och skrek efter ett namn, en identitet. Jag är väl inget uppslagsverk heller! Jag kan inte fler myter än verklighetens folk. Vad är en dator? Vad kan en göra med en dator? Jag tänkte att det finns rätt mycket potential i en dator, en kan göra både gott och ont. MASSOR med ont. I Pandoras ask vilade massor av ont. Ondskheterna flög ur när asken öppnades och började förpesta världen. I asken fanns också en fantastisk sak - hoppet.

I Bamse är alla ondskheterna läskiga monster och hoppet är en blond flicka med ljusblå klänning har jag för mig...

Flickr är bra när jag vill hitta bilder till mina blogginlägg. Om jag är inloggad så har många bilder en "blog this"-länk som jag kan klicka på för att bilden skall hamna i ett inlägg. Jättefint. Det kan vara lite svårt att välja ibland, när det finns mycket. Här får ni tips på fler Pandora-bilder.


Mikusagi

Inga kommentarer: