Pages

14 februari, 2010

Melodifestivalen 2010: Deltävling 2 (Sandviken)

Äntligen fick mina favoritschlagerskapare presentera några låtar! I alla fall några av dem. Fredrik Kempe, Bobby Ljungren och Marcus Ubeda var namnen jag var glad att se. Förresten, var det inte väldigt länge sedan Lasse Holm hade något bidrag med i festivalen?
Tre jurymedlemmar den här gången, vilket gör att poängskalan går från 3 till 30.

Manboy
Eric Saade
Text: Fredrik Kempe
Musik: Peter Boström, Fredrik Kempe
När refrängen drar igång för första gången så tror jag att hen skall sjunga något i stil med "Manboy, manboy, will you be my manboy?". Det gjorde hen inte. Eric sjöng "Manboy, manboy, you can call me manboy". Det gör inget. Jag är van vid att min hjärna lurar mig och HBTQ:ar till saker och ting.
Det var en låt som jag rycktes med i, Boström och Kempe har lyckats med melodin. Om texten hade varit på svenska så hade jag nog gillat den VÄLDIGT mycket. Den hade kanske fått en tia! Jag vet inte. Ge mig en på svenska så får vi se.
Scenframträdandet var coolt, trevligt med artister som kan dansa. De andra dansarna var jättecoola och alla effekter (som vattenfallet t.ex.) också.
Min poäng: 7
Vår poäng: 16

Hippare hoppare
Andra generationen och Dogge
Text: Vlatko Ancevski, Vlatko Gicarevski, Douglas Leon, Mats Nilsson, Teddy Paunkoski, Otis Sandsjö, Stevan Tomulevski
Musik: Vlatko Ancevski, Vlatko Gicarevski, Douglas Leon, Mats Nilsson, Teddy Paunkoski, Otis Sandsjö, Stevan Tomulevski
Introt och refrängen blir jag glad av, men jag tycker inte att det är en jättebra låt. Fast jag tror att jag nog kommer att gå och sjunga på den under 2010.
Har Dogge någonsin förut haft på sig så fina kläder?
Den här gruppen gjorde kebabpizzalåten förra året, och det gör mig lite misstänksam. Då hade de en trasig trumma och trasiga trummor blir det väl inget ljud av? Så jag undrar: spelade de på riktigt?
Den var på svenska, det får den extrapoäng för.
Min poäng: 8
Vår poäng: 17

Innan alla ljusen brunnit ut
Anna Maria Espinosa
Text: Danne Attlerud
Musik: Stefan Woody
Jag gillar inte Espinosas röst.
Låten är händelselös och tråkig. Fast ändå lite bra. På svenska också, det gillar jag ju.
Min poäng: 6
Vår poäng: 19

Come and get me now
Highlights och MiSt
Text: Mia Terngård
Musik: Stefan Lebert, Mia Terngård
Snygg jacka! Fast inte jätte. (den röda uniformsjackan pratar jag om)
Personen i den snygga jackan har så snirkligt uttal på orden att jag inte hör dem. Fast jag glömmer min irritation över det när bakgrunden fylls av hjärtan. Jag är kanske lättköpt. Jag tycker att det hela är gulligt med alla hjärtan, sångaren som snurrar, och kläderna! Alla har fina kläder förutom personen i klänning.
Fast låten är ändå... njae.
Min poäng: 6
Vår poäng: 19

Sucker for love
Pauline
Text: Pauline Kamusewu
Musik: Fredrik "Fredo" Ödesjö, Andreas Levander, Johanes "Jones" Wetterberg
Den känns som en låt jag har hört på radio tusen gånger utan att lägga märke till den, och sedan en dag blir den en självklarhet. Det är klart att den låten finns. Jag tycker inte särskilt mycket om den men den är rätt okej och nästan bra... jag vet inte.
Min poäng: 6
Vår poäng: 22

We can work it out
Andreas Johnson
Text: Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda
Musik: Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda
Lika charmig som vanligt och sjunger lika bra som vanligt
och låten är som låtarna brukar vara.
Min poäng: 6
Vår poäng: 24

Underbart
Kalle Moraeus & Orsa spelmän
Text: Lina Eriksson
Musik: Johan Moraeus
Jag blev lycklig så fort låten drog igång.
Åh så fint! Bra melodi och söt text och jag älskar fioler och folkmusik! Låten är som en smekning inuti öronen och jag vill ha mer!
Fint med dalamålningen på elgitarren.
Min poäng: 10
Vår poäng: 27

Manipulated
Hanna Lindblad
Text: Sara Lundbäck, Hayden Bell, Erik Levander, Iggy Strange-Dahl
Musik: Sara Lundbäck, Hayden Bell, Erik Levander, Iggy Strange-Dahl
Sista femton sekunderna var bra.
Min poäng: 4
Vår poäng: 16


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: