Pages

06 januari, 2010

Kvittra fint och jag ger dig ett kryss

Svenska dagbladet tittar på hur politiker använder sig av sociala medier och kommer fram till att många inte har fattat grejen. Alltså, jag är all for att du använder din blogg eller Twitter hur du vill (så länge det inte stör någon) men politiker är ju kända för att tänka strategiskt. De gör vad som krävs för att få röster. Well, att rabbla sitt partiprogram i varje kvitter, blogginlägg och Facebook-uppdatering är inte särskilt smart om en är ute efter att röstfiska. Nej, sociala medier kallas just sociala för att de inte är envägsmedier. Du har inte ett gäng passiva läsare som bara väntar på att bli matade med ditt budskap. Folk vill kommentera och få svar på sina kommentarer, de vill återkvittra* sådant de gillar och de vill själva bli återkvittrade.

Internetevangelister brukar framhålla att sociala medier bör intressera politiker av främst två skäl: chansen att nå yngre målgrupper och möjligheten till en öppen dialog. Men SvD:s granskning visar att över hälften av de twittrande riksdagsledamöterna inte alls utnyttjar möjligheten att kommentera andras uppdateringar, svara på kommentarer eller frågor, eller tipsa om andras inlägg (”retweeta”).

Not so cool. Själv är jag en flitig användare av ett gäng sociala medier. Jag menar, förutom att jag skriver i en mängd olika bloggar så använder jag Twitter, Facebook, Bilddagboken, Tumblr, Qruiser och Flickr. Jag vet vad det är. Jag har märkt att folk använder medierna på olika sätt, av olika anledningar och med olika mål. Själv skulle jag gärna vilja se att politiker använde sig av bloggar och kanske framför allt Twitter (för jag orkar inte läsa jättemånga bloggar) på ett sätt som gör att vi förstår vilka de är. Alltså, jag har inte alls svårt att bestämma mig för vilket parti jag skall rösta på i höst men jag har ingen aning om vilket namn jag skall kryssa i. Personval, det är vad som är knepigt! Så är du i rätt parti; få mig att gilla dig! Stick ut lite, var personlig!

Mikusagi

*retwitter, att citera någons kvitter/twitter. Förut skedde det genom att vi kvittrare för hand skrev RT @[namn] [meddelande] men nu finns det en funktion som gör att vi kan återkvittra med ett enkelt musklick.

2 kommentarer:

Elina sa...

tl;dr

Mikusagi sa...

Jag tror att jag har lärt min kusin något.