Pages

27 januari, 2010

Kön enligt andra - jag hajjar inte


Folk definierar kön lite olika, och de använder pronomen olika. Vissa människor, som jag*, har inga problem med att använda det pronomen en person uttryckligen önskar (exempel: "Jag vill att du kallar mig 'han'" "Okej"). Andra vill bestämma vad personen i fråga har för kön och använda "rätt" pronomen efter det. Så hur bestämmer de vad någon har för kön?

Några tycker att det är det genetiska könet som spelar roll, eller det som kroppen signalerade vid födseln. Okej, jag förstår. Jag kan inte hålla med men jag förstår logiken ändå. Eller nej, jag förstår inte varför det är så viktigt att berätta vilka kromosomer någon har eller hur någon såg ut när hen föddes men jag förstår ändå... eller nej, jag förstår inte. Hur som helst, något jag förstår ännu mindre är människor som inte vill ändra pronomen om de uppfattar personen som något annat än de hen påstår sig vara - men ändrar pronomen om personen genomgår könskorrigerande operationer. Dessa människor är flexibla men ändå inte, de är biologister men ändå inte. Hur går det ihop? Jag fattar inte!

Mikusagi

Läs även andra bloggares tankar om , , , , , ,


Jag använder mig av "hen" i skrift - något annat känns konstigt och ovant - men i tal har jag inte riktigt vant mig vid "hen" och därför använder jag mig också av "hon" och "han".

Inga kommentarer: