Pages

20 december, 2009

Lyckans utmaning: Hur fortsätter vi?

Ingen Lyckans utmaning idag, jag har inga fler på lager för tillfället. Jag funderar över utformningen - det går kanske att göra den bättre? Jag har upptäckt att jag har lite svårt att minnas vad som har hänt under senaste veckan. Hela den senaste månaden smälter liksom ihop och jag vet inte vad som hände när. Därför överväger jag att publicera utmaningen på måndagarna istället, så kan en svara på den när en vill under veckan. När det där fina/vackra/trevliga har hänt.

Ni som inte har varit här förut vet kanske inte vad jag pratar om. Det hela började med att jag tänkte att folk är bra på att tala om vad som är dåligt i livet, så bra att de ofta missar det som är bra. Ibland är folk helt övertygade om att det inte händer något bra - men jag hävdar att det i 98% av fallen inte är sant! Så varje vecka har folket fått en uppmaning att peka ut något som var bra. För att hjälpa till lite på traven har jag haft specificerade uppmaningar, typ "skriv om någon trevlig du har träffat" eller "skriv om något fint du har hört". Det kanske blir lite knepigare att svara när det är så specifika. En kanske inte har träffat någon under veckan så det är omöjligt att berätta om någon som var trevlig. Nåväl, en måste ju inte svara varje vecka. En kan ju också ta tag i det själv och tänka "Jag kanske inte träffade någon som var trevlig, men jag vet något annat trevligt som har hänt!".

Min tanke är inte att det måste vara helt underbara saker ni skriver om. Fritt fram att berätta om när du hittade en ledig sittplats på bussen eller trottoaren som var snötäckt utan ett enda fotspår eller brun avgassnö!

Så... hur skall detta fortsätta? Jag vet inte riktigt. Åsikter? Tankar? Önskemål?


Mikusagi

2 kommentarer:

Rikkert sa...

Jag tycker det är en utmärkt idé oavsett hur du lägger upp det :)
Igår hade jag en riktigt bra dag - åkte till Sala för att träffa gamla vänner och sjunga på konsert med dem. Dessutom fick jag en av mina absoluta favorittavlor i världen i present av konstnären :) Efter det hade jag kunnat bli irriterad för att tåget var så försenat att jag missade en glöggkväll i Uppsala och bara hann åka direkt hem, men det var å andra sidan en behaglig resa i en sanslöst vintrig kväll, och jag fick gratis varm choklad i bistrovagnen :)

Elina sa...

hm. jag gillade idén! men kunde aldrig minnas något från veckan (har också lite ihopflytande minne) så en annan utformning kanske vore bättre