Pages

18 november, 2009

Uppvaknande

Jag är tillbaka i heterovärlden igen, helt och hållet. Förra gången jag släpptes ned i den skedde det brutalt. Jag hade glömt bort att det fanns människor som inte tycker om att diskutera queerteori, att det finns folk som bor i samma stad som jag och som tänker på alla barn som heteroemotionella cispersoner. Jag var omedveten om att det fanns folk över 20 som inte vet vad ordet 'poly' betyder. Grymt kändes det när Genusvetenskap A tog slut och jag fick studera tillsammans med heteronormativa studenter. För jag hade valt ett annat ämne, istället för att fortsätta läsa om hur kön konstrueras socialt. Det var frustrerande att få höra att jag läser in för mycket när jag började prata om en bild till en artikel om kärlek, där en man lyfter upp en kvinna. Jag tyckte själv att den var hur tydlig som helst gällande vissa saker, något som skulle kunna användas på typ första seminariet i genus men sedan skulle det vara för självklart.

Nå, det var inte ett lika hemskt uppvaknande denna gång. Jag var mer medveten om vad som skulle ske. Så det var väl inte ett uppvaknande, egentligen. Bara ett miljöskifte. Jag går inte längre på kvällskursens seminarier och jag kan inte längre grabba tag i någon queer människa i korridoren. HBTQ-föreningen har också tagit någon slags ofrivillig paus (som jag känner beror rätt mycket på att jag inte är i skolan längre). Dessutom tillbringar jag inte lika mycket tid på Internet längre. Alltså spenderar jag grymt mycket tid i heterovärlden. Eller den heteronormativa världen, till viss del.

Böckerna är hetero, filmerna är hetero, bilderna är hetero och kaffekopparna är hetero. Allt, allt, allt känns det som. Men det händer saker, faktiskt. Tror jag. Verkar det som.

För er som inte vet det så kan jag berätta att jag just nu är ute och praktiserar, så jag är i en grundskola istället för i en högskola. Det är annorlunda. En kontrast jag kommer att vänja mig vid och sedan arbeta med. Erfarenheter från båda världarna skall sättas ihop till något nytt. Sedan blir jag världens bästa lärare OCH världens bästa student. Ni skall få se!


Mikusagi


Flattr this

Inga kommentarer: