Pages

11 november, 2009

Om religion

Vissa tror att religion i sig är skadlig, att det ligger i själva religionens natur att piska upp hatstämningar och tvinga på folk olika åsikter och livssyner. Jag skulle vilja säga att det ligger i människans natur och har vi inte religion att skylla på så är det vetenskap, fotboll eller landsgränser. Eller något annat. Jag skulle vilja hävda att det inte är religionen som startar korståg, det är bara en ursäkt.

Vissa säger att det är löjligt att tro på en (eller flera) högre makt(er), och förkastar att det skulle kunna tillföra någon något. Alla människor skulle leva bättre liv om de inte var religiösa, heter det. Människor är förnuftiga varelser och religion är ett hån mot förnuftet.

Jag säger att det är ett hån mot människans förnuft när en person tror att hen kan sammanfatta alla individers liv och behov och avgöra vad som är förnuftigt, vad som tillför något vettigt vad som inte gör det. Vi är lite mer komplexa än så, vi finns i sådana variationer att ingen kan greppa det och förstå alla. Ingen människa har har inblick i hela världens befolknings liv, för vi är inga allvetande varelser.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

sa...

bravo! precis så har jag tänkt och jag håller helt med.