Pages

09 november, 2009

Ich habe Hunger

Så, det är tydligen 20 år sedan Berlinmuren föll. Jag tycker att det är lite häftigt att jag, som är född efter att allt hände, levde då. Jag var ett år gammal.

Jag har försökt att uppdatera mig lite, eftersom jag inte har tillräckligt med kunskaper inom ämnet, så jag har vänt mig till TV och tidningar. Sedan har jag fått repetition (heter det så?) av högstadiekunskaperna, praktik FTW. Nåväl, nåväl... min poäng... jag har inte riktigt funderat ut någon än. Jag har tenta på lördag och så har jag en kompletteringsuppgift att göra plus att jag har praktik nu så bloggen får inte lika mycket av min uppmärksamhet. Mina kaffeinlägg är slut så det blir inget sådant imorgon heller...

Jag har en personlig Berlinkorrespondent som jag hoppas skall berätta vad som händer där. För jag är verkligen nyfiken. Jag har förstått att det finns 1000 dominobrickor uppsatta, 2,5 meter höga, som skall falla (eller har fallit nu) och symbolisera att det hände en hel massa efter att Berlinmuren revs. Jag fick också höra på TV att det för många av kvinnorna i DDR blev sämre när det hela blev till något annat. I DDR hade de barnomsorg men när muren föll så föll också barnomsorgen och kvinnorna kunde inte arbeta. Tänk, allt har två sidor. Minst!

Nej hallå jag har verkligen ingen poäng med det här inlägget så jag borde sluta bajsa ut information. Det är bara dumt, men lite underhållande för mig som gillar att skriva.

Förlåt.


Mikusagi

1 kommentar:

Paul Stjernberg sa...

Samma kväll som muren föll ringde min styvmors syster som bor i Berlin till henne och berättade om alla människor som för första gången besökte Västberlin. När vi var där plockade jag med mig en bit av Berlinmuren som finns i min lägenhet.