Pages

17 oktober, 2009

Får jag komma ut som kristen i SVT?

Jag hänger med i Internetflugorna och är därför en flitig användare av Twitter, där jag bland annat följder SVT:s Debatt. Ibland annonserar de om sina program, ibland länkar de till artiklar. En sådan artikel är skriven av Marietta de Pourbaix-Lundin som tycker att det saknas kritik mot att mysgubbar kan sitta i TV och säga att de är kommunister.

Med såväl historiens facit som nutidens fakta som grund tycker inte jag att det är OK att säga att man är kommunist. Kommunism, fascism och nazism har under 1900-talet förorsakat hundratals miljoner människors lidande och död. Kommunismen gör det i stor skala än i dag.

Jag ser ett problem i den här jämförelsen. Nazismens grundtanke är att människor är olika värda, därför resulterade det i folkmord. Kommunismen har vad jag vet ingen sådan värdering (men mina kunskaper inom området är knappa). Om jag har förstått det rätt så handlar kommunism om att varje människa skall ha rätt till frukten av sitt arbete, att andelen av vinsten skall stå i proportion till individens arbetsinsats (istället för att den som äger produktionsmedlen - säg fabriken - skall tjäna en förmögenhet utan att arbeta särskilt mycket alls). Sedan är det olyckligt att det är genom våld och tvång som stater blir (och fortsätter att vara) kommunistiska.

Någon annan rörelse som har en rätt lång historia av att mörda för att övertyga är kristendomen. Är det OK att sitta i TV och säga att en är kristen, Marietta de Pourbaix-Lundin?


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

aaron sa...

Jag håller helt med dig!

hundratals miljoner är nog en smärre överdrift och kommunism bygger på målet ett klasslöst samhälle (människors lika värde?) och på att "produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda" (wikipedia). Vägen dit är revolution (våld)! Men att folk har dödats i kommunismens namn gör ju inte kommunismens grundidéer dumma för det.

i usa dör folk i lagens namn vareviga dag och det gör ju knappast lagar i sig dumma eller fel.

var på studiebesök i moskén i malmö och lyssnade på en föreläsare som var imam (tror jag). Han sa att vi måste hålla isär kultur och religion. Han menade att folk handlar på vissa sätt (gifter bort sina döttrar, spränger sig själva och sina medmänniskor i luften, begår hedersmord etc.) pga. sin kulturella refernsram men säger sig handla i religionens namn. på samma sätt massmörda(de?)s det i kristendomens namn fast kristendomen knappast förespråkar att medmänniskor dödas. Du skall icke dräpa!

Att det dödas i en idésamlings (lagens, religionens, en politisk ideologis) namn gör inte den samlingen av idéer ondskefull och dum.