Pages

03 september, 2009

Färger och Unkon

Jag har kommit på att brunt och rosa, det är liksom grejen. Det går att kombinera, till skillnad från rött och rosa. Tidigare har jag aldrig ens funderat på att använda rosa och brunt tillsammans, för rosa är en söt färg och brunt är... fult. Sedan besökte jag Unkon, det var då det hände.
Under hela konventet följde jag färgtemat som var rätt logisk eftersom maskoten var en rosa bajskorv, eftersom "unko" betyder "bajs" på japanska. Antagligen är rosa och brun en dålig kombination, brunt är seriöst och rosa är sockersött. I en kombination blir det kittlande fel.
Grejen med Unkon var att det var ett dåligt konvent. Som bjöd på dålig anime och dåliga TV-spel (t.ex. Muscle March som jag blev förtjust i). Varför? För att dåliga saker kan vara lite lockande, som filmen Dune. Dune var mitt exempel när jag skulle förklara Unkon för mamma, men den platsar inte på Unkon för det var dålig japansk kultur som vi ägnade oss åt.
I alla fall, förra veckan klädde jag mig i rosa och brunt i flera dagar! Jag vet inte om det bara var ett efterskalv efter konventet eller om det är något jag kommer att fortsätta med. Helt plötsligt förstod jag varför min bruna skjorta har rosa sömmar och varför jag fick en brunrosarandig slips i julklapp 2007.


Mikusagi

1 kommentar:

Paul Stjernberg sa...

Håller med om att filmen "Dune" av David Lynch inte är så bra, miniserien vet jag inte om den är bra eftersom jag inte har sett den. Boken har jag däremot läst flera gånger, det är en riktig sf-klassiker.