Pages

09 september, 2009

Alkonormen ligger ovanpå oss som ett stinkande, tungt, giftigt rökmoln

Den fina bloggen med den blommiga bakgrunden tipsar om en artikel skriven av UNFs ordförande Vidar Aronsson. En vettig artikel om alkoholnormens klor som trycker sig in i våra kroppar och håller oss fast. Att sitta kvar är enkelt, ingen ansträngning krävs, att rycka sig loss är däremot smärtsamt och svårt. Eller, med Aronssons ord

Alkonormen har blivit en allmän samhällsplikt som skall axlas. Det har gått så långt att du behöver en ursäkt för att inte dricka.


Jag tänker nu inte redogöra för er varför jag är en sådan övertygad nykterist, mitt mål är inte att frälsa varenda individ. Så länge alkoholen håller sig borta från mig, för jag tycker att det är lika obehagligt med alkohol som med spindlar, så är jag nöjd. Detta är inte ett kom-med-och-var-nykterist-du-också-blogginlägg (fast om du vill joina så är du varmt välkommen), nej det handlar bara om att det borde vara lite lättare att inte dricka, och att lite färre sammanhang borde förknippas med alkohol.

Alkohol är en samhällsfara. Nu tänker vissa att de som vill skita ned sina liv, de borde få göra det. Freedom liksom. Ja, jag kan nog hålla med även om det känns lite jobbigt att säga. Jag tänker inte ens dra upp argumentet "men det kostar massor av skattepengar att ta hand om alla leverskador" för jag gillar inte det argumentet, tror jag. Nej, förkorta er livstid och misshandla era kroppar så mycket ni vill (fast det är förstås trevligare om ni tar hand om er - så gör det, snälla!). Det verkliga problemet är att alkohol inte bara drabbar de som dricker, utan också andra. Våldsbrott till exempel, är ofta knutet till alkohol. Jag måste också påpeka att det är onödigt många barn som lider av drickande vuxna, vuxna som de är mer eller mindre beroende av.

Något är fel när så många intressanta mötestillfällen av olika slag av någon dum anledning börjar rotera kring den vördade alkoholen. Det blir exkluderande. Alkoholsammanhang utesluter människor som inte vill eller kan dricka, men vem utesluts av nyktra sammanhang? Själv tycker jag som sagt att alkohol är lika obehagligt som spindlar och om jag kan undviker jag sammankomster där spindlar, jag menar alkohol, förekommer. Varför vill så många grupper diskutera över en öl, när så få vill diskutera över en kopp te?

Nykterhet borde inte vara en konstig alternativ livsstil som en måste anstränga sig för att få uppleva.


Mikusagi

Läs också: Måste vi supa hela natten?, Politiker och lobbyister utsätts för grupptryck kring alkohol

och sedan andra blogginlägg som också handlar om , , , , , , ,

PS. Det här publiceras 09/09-09 09:09, kul vah? :D

3 kommentarer:

Paul Stjernberg sa...

Håller helt med dig även om jag inte är nykterist. Man skulle kunna införa diktatur i det här landet utan att folk skulle bry sig nämnvärt, men om man skulle röra alkoholen dååå blir "Svenne Banan" arg (varför är det ingen som bryr sig om att lyssna på texten till Promoes låt?).

Mikusagi sa...

Eller hur! Promoe säger i en intervju till Motdrag "Det komiska är att det är dem jag rappar om som tycker att låten är bra"

farbrormalin sa...

Bra blogg du har! Jag måste säga att jag är imponerad av hur bra du är på att argumentera för vad du tycker. Jag har läst många inlägg av dig där jag helt håller med dig, men känt att jag själv aldrig hade kunnat uttrycka mig lika bra, lika retoriskt som du, för att förklara min åsikt. Speciellt inte om någon slänger snyggt formulerade motargument i ansiktet på mig.

Jag känner igen mig en del i det här inlägget, eftersom jag också är nykterist och har funderat på varför alkohol är så väldigt centralt i många sammanhang och varför det har blivit en norm att dricka det. Jag skrev själv ett lite ironiskt blogginlägg på det temat en gång:

En annan tänkvärd sak att nämna i sammanhanget är att om alkoholhaltiga drycker hade varit något nytt, som aldrig druckits tidigare utan upptäckts idag, skulle det knappast bli tillåtet. Det skulle förbjudas precis som de flesta andra droger...