Pages

05 augusti, 2009

Stockholm Pride 2009 - paraden

Finalen på Pride är för många den omtalade paraden. Jag har läst i någon blogg att den var för lagom och i min bilddagbok får jag kommentarer från folk som säger att de skulle skämmas om de var homo, för paraden är så fjollig och konstig.

Som så många andra har skrivit och sagt är paraden både fest och manifestation. Ja, det finns plats för båda. Är det inte underbart? Sara Lövenstam (ni vet, personen som skriver så bra krönikor i QX) har förstått problematiken - folk vill se olika saker och därför har hen delat upp sina bilder så att de som vill titta på vanliga flator utan att skämmas kan göra det, och den som vill se fjädrar, vingar och hud kan göra det.

Själv är jag en sådan där politisk människa som gillar att manifestera och visa sitt stöd - och jag gillar när andra gör det också (om det är en fråga jag gillar, förstås). Så jag gillar att se jeansochtshirt-människorna. Jag är också en sådan som gillar glamour, drag, glitter, kostymer och cosplay så de delarna av paraden blir jag också glad av. Ja oj, kolla hela paraden faller mig i smaken! :o Vilken tur jag har! ^^

Tyvärr är det svårt att välja grupp - var skall jag hoppa in? Det är lätt att välja bort de som har teman eftersom jag inte passar in där, men det är inte så många som har det. Vad är jag? Jag passar ju in bakom både Lärarförbundet och SFQ, för att ta två exempel från årets parad. Två sektioner som jag inte gick med i, trots att jag hann gå i tre stycken. Hur gör folk som går i en enda under hela paraden? Hur bestämmer de sig?

Det finns de som undrar varför Pride fortfarande firas i Sverige - homosexualitet är ju jättelagligt och nu går det till och med att gifta sig! Ja, det är jättebra att ingen stenas för sin läggning och att alla oavsett kön får gifta sig. Fast det finns så mycket mer som behöver ändras. Om ditt juridiska kön är kvinna så får du inte heta Erik även om du själv skulle vilja det. Om du har fel färg på byxorna kan du bli nerslagen. Kanske vågar du inte berätta vem du är. Heteronormen överhuvudtaget är så trång att få personer får plats i den. Nej, inte alla 95% som är heterosexuella (är det bara jag eller är den siffran hög? Var är alla dessa heterosar? Så många har inte jag träffat att de skulle utgöra 95% av min bekantskapskrets) eftersom heterosexualitet inte garanterar att du passar in i heteronormen. Men det är en annan sak. Blogginlägget måste ta slut nu snart så jag tänker inte skriva om heteronormen. Ni får googla! Fast det är bättre om ni läser böcker, faktiskt.

Här kommer lite bilder. Det är några andra än de som ligger på BDB och Flickr.



Jag undrar vad Migrationsverket gjorde i paraden. Folk reagerade på lite allt möjligt, typ SL till exempel, men själv är jag bara skeptisk till Migrationsverket.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Läs också: Heterofobi

Inga kommentarer: