Pages

21 augusti, 2009

Borta hos mina föräldrar

Jag sover hos mina föräldrar ibland, av olika skäl. Ofta har det med datorn att göra, jag kommer hit för att skriva ut grejer eller för att logga in på Internetbanken. Eller hantera nätsidor som min dator är lite för modern för. Eller så vill jag komma åt mina filer som jag har i datorn. I alla fall, jag är här ibland och då händer det att jag lever lite lyxigt. Om jag är ledig medan mina föräldrar inte är det. Som nu. För flera timmar lång frukost, det tycker jag är lyxigt. Jag kan äta många olika saker. Kräm, mackor, banan, stekt ägg... Här finns tre olika sorters marmelad, två olika sorters ost, dessutom finns det andra pålägg, t.ex. saltgurka. Om det inte är lyx så vet jag inte vad som är det.

Spisen har fyra plattor vars värmereglering är effektiv. Ugnen är också snabb. Att laga mat här är enkelt, och det finns massor av utrymme. En hel meter diskbänk! Det finns dessutom lite bänkutrymme på andra sidan spisen, den sidan där det inte finns diskho. Det är rätt lyxigt att inte behöva lägga disken på golvet när den skall torka. Det finns så mycket utrymme att det inte ens är överskådligt för mig. Jag måste strategiskt gå från höger till vänster för att se om det finns något kvar när jag plockar undan. Jag är van vid en enda meter åt spis, bänk och vask.

Det är fascinerande hur snabbt vi alla har vant oss vid att jag bor någon annanstans än hos mina föräldrar. Jag förstår inte hur jag stod ut med att bo tillsammans med två andra människor. Det gjorde jag väl inte heller. Jag gillar att bo ensam. Mina föräldrar har flyttat ut mig på flera plan. När jag duschar här hänger min handduk på dörren. På dörren! Varför hänger den där? Deras handdukar hänger på elementet och det gjorde min också förut, men nu hängs den på dörren. Jag är en gäst, ingen som bor där. Det finns inte lika mycket frukt - eller choklad - "hemma". Jag förstår inte vad som hände med chokladen, det brukade alltid finns lite nödchoklad undangömt på samma ställe där vi hade matkassan. Mina föräldrar har ändrat matvanor och det har jag med. Jag äter inte kött alls numera och min middag lagar jag upp till tre timmar senare jämfört med middagstiden då jag bodde hos mina föräldrar. Paprika är asdyrt och har bytts ut mot broccoli. Tomaterna i affären där jag handlar är mjuka eller mögliga och det flyger massa flugor runt omkring dem (alltså har de säkert lagt ägg i dem) så sådant inhandlas bara om jag skall tillaga dem i ugn. Annars lever jag på frukt, typ melon och banan. Fast snart blir det apelsin igen, eftersom det blir sådan säsong.

Bröd äter jag sällan. Bröd är dyrt och för att det skall bli gott krävs det pålägg. Pålägg är dyrt. Dessutom blir det massa disk. Kniven som användes till att bre med. Osthyveln. Skeden till marmeladen. Gaffeln till gurkan. Fatet till mackan. Senare ostkupan till osten, och den är jättesvår att ställa i diskstället. Macka är inte ens särskilt gott - om en inte äter det sällan. Vilket jag gör. Så nu är macka jättegott.


Mikusagi

1 kommentar:

Sargoth sa...

Jag försökte mig på att äta en macka i julas. En riktig sådan, med ost och tomat och allt. Det kostade 150 kronor bara att köpa in första rundan av nödvändigheter, och sedan fanns det fortfarande saker kvar att inhandla.

Föräldrahemmet innehåller massor av dyra lyxigheter. Kanske är det dags att besöka det igen? *funderar*