Pages

05 mars, 2009

Melodifestivalen 2009; Deltävling 4 (Malmö)

Miku, hur kan du vara så här upptagen? Ja, jag vet inte riktigt hur det går till! Nu har vi fått höra alla låtarna i Melodifestivalen i alla fall. Jag funderar på att göra någon slags sammanställning men jag vet inte hur. I alla fall, här kommer mitt tyckande om den sista deltävlingen.

Vi var tre som gav poäng så den första skalan (poäng från Miku) är 1-10 och den andra (totalpoäng) 3-30

Love love love
Agnes
Text: Anders Hansson
Musik: Anders Hansson

Jag är inte särskilt förtjust i Agnes. Jag tycker att Agnes känns rätt medioker, hen är inte dålig men inte heller jättebra. Hen skulle sticka ut mer om hen sjöng falskt, det vore nästan bättre, nu försvinner Agnes nästan in i tapeten i mina ögon. Fast låten är bra. Det hör jag nu när jag sökte upp den på YouTube. Jag blev lite distraherad hemma.
Sparkdräkt, i guld. Jag gillar färgen.
Poäng från Miku: 4
Totalpoäng: 9

Higher
Starpilots
Text: Johan Becker
Musik: Johan Fjellström, Joakim Udd, Johan Becker

Jag gillar dansen som är som tagen från 90-talets pojkband. Föreställningen och låten är glad och livlig, men tyvärr känns låten rätt förutsägbar på något vis.
Nu är det så här att jag är svag för Beckers röst. Det bara är så. Tittade ni också på Fame Factory?
Poäng från Miku: 5
Totalpoäng: 8

Du är älskad där du går
Susanne Alfvengren
Text: Ingela "Pling" Forsman
Musik: Bobby Ljunggren, Henrik Wikström

Det är först vid refrängen den kommer igång. Det var som om jag inte hörde det som kom innan.
Det är i alla fall trevligt med ett annorlunda tema, och jag tycker att avslutet var fint.
Poäng från Miku: 5
Totalpoäng: 9

Killing Me Tenderly
Anna Sahlene & Maria Hankaas Storen
Text: Amir Aly, Henrik Wikström, Tobbe Petersson
Musik: Amir Aly, Henrik Wikström, Tobbe Petersson

Av dessa två är Anna sötast... nej förlåt, men det kändes som om alla måste ha en favorit.
Jag tycker att de utgör en bra duo, de fungerar bra tillsammans, men visst är det konstigt att de är två stycken som sjunger en kärlekslåt och ändå är de inte vända mot varandra? Om det var Fame som framförde den så skulle det se annorlunda ut.
Höjningen gillade jag.
Poäng från Miku: 6
Totalpoäng: 13

Sweet Kissin' In The Moonligt
Thorleifs
Text: Lina Eriksson, Mårten Eriksson
Musik: Lina Eriksson, Mårten Eriksson

Förhandsfavoriterna! Jag gillar deras cover på Boppers* Blue Blue Moon så jag tänkte att den här också kunde bli bra.
Det första jag ser är saxofoner som glimmar! Åhh vad häftigt! När några dansare hoppar upp från publiken tänker jag på Allsång på Skansen, det är en typisk sådan grej de skulle kunna köra med där.
Som alltid blir det pluspoäng för svensk text, i övrigt tycker jag att låten är gullig. Hur gullig? Det ser ni på poängen.
Poäng från Miku: 8
Totalpoäng: 17

Moving On
Sarah Dawn Finer
Text: Fredrik Kempe
Musik: Fredrik Kempe

Klänningen var fin. Ja, det var det första jag lade märke till.
Allt det som hände på scenen, med solen i bakgrunden och så där, stärkte verkligen låten!
I övrigt... den var på engelska, därför får den minuspoäng, men den var bra. Lite så som en kan förvänta sig av Fredrik Kempe och Sarah Dawn Finer. Proffsigt och snyggt.
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng: 15

Esta noche
Next 3
Text: Michael Xavier Barraza, Jimmy Almgren, Adam Soliman
Musik: Michael Xavier Barraza

Oj, rap! o.o Det var jag inte beredd på.
Jag tänker "Ovanligt tema, tjejer som vickar på höfterna >.>" men kommer sedan på att det inte är något unikt för rap utan att många andra bidrag i festivalen stöttas upp av åmande dansare. Fy mig!
Refrängen låter gullig, men vad handlar den om? Ja, jag kan inte låta bli att bli lite skeptisk. Fast som sagt, det låter rätt gulligt ändå...
Poäng från Miku: 4
Totalpoäng: 10

La voix
Malena Ernman
Text: Fredrik Kempe
Musik: Fredrik Kempe

"Jag vill ha något mer pampigt" tänker jag, och precis då börjar låtens final. Det blir pampigt! Det blir underbart! Popopera FTW!
Det är egentligen det enda jag kan säga: Pampigt!
Poäng från Miku: 9
Totalpoäng: 19
Telefonröstade


Mikusagi


*Jag är inte säker på att det var Boppers som gjorde den först, men nu skriver jag det ändå.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: