Pages

25 februari, 2009

Melodifestivalen 2009; Deltävling 3 (Leksand)

Jag hade en gäst* hemma när jag såg Melodifestivalen, så det blev ingen bloggning under helgen och sedan blev det upptagen vardag. Dessutom tjuvkikade gästen på mina anteckningar så jag blev alldeles nervös! Inte hade jag ett anteckningsblock framme heller så jag fick anteckna i Aftonbladets "Schlagerbibeln", där finns det inte mycket utrymme att anteckna på.

Nu slutar jag skylla ifrån mig och börjar recensera! Inget bidrag fick någon telefonröst av mig, det var helt enkelt ingen som fångade mitt hjärta tillräckligt mycket. Jag ville inte ens rösta på det bidrag som jag gav 8 poäng. Det betyder inte att jag tycker att det var en tråkig eller dålig delfinal. Nej, nej, jag tyckte om nästan allt. Inte bidraget som bara fick 3 poäng, men resten. Fast jag blev inte fångad, förälskad, överväldigad eller kär.

Nog om det. Jag tänker kort förklara hur det här går till, sedan sätter jag igång "på riktigt". Min poängskala är 1-10, det är omöjligt att ge någon 0 poäng. Vi var två stycken som gav poäng den här gången, så "totalskalan" är 2-20. Högt poäng är bäst, så klart. Jag skriver om varje bidrag i den ordning som de framfördes. Då börjar jag!

The Queen
Velvet
Text: Tony Nilsson, Henrik Janson
Musik: Tony Nilsson, Henrik Janson

Velvet börjar i en jätteklänning, men kliver sedan ur kjolen för att kunna dansa. Då lägger jag märke till Velvets överdel. Jag vill ha! Jag är inte särskilt bra på att beskriva kläder, tyvärr... ni som såg vet. Jag blev i alla fall avundsjuk.
Låten... var poppig, glad, rolig. Med kanske för mycket dunsar för min smak. Nej, jag vet inte vad det heter, men det lät liksom som en tung boll som studsar mot ett golv. Sådana ljud åker in i min kropp och får mig att må lite dåligt. Annars gillade jag låten. "People take a bow, show me that you love me! I am the queen!" Så skall jag nog sjunga de dagar jag har lite extra bra självförtroende . Det blir säkert i köket någon gång då jag känner att jag har varit extra duktig.
Poäng från Miku: 5
Totalpoäng: 7

I got U
Rigo & The Topaz Sound feat Red Fox
Text: Rodrigo Pencheff
Musik: Rodrigo Pencheff, Tobias Karlsson

Om den här gavs ut någon gång under 90-talet skulle den nog spelas på radio regelbundet ett bra tag. Eller, i alla fall en sommar. Det känns lite så där... mellanstadiet, Savann-byxor, glad, tjatig och rolig musik... Det var tider det!
Jag gillade showen. I början fick vi se den genom en gammal TV med svartvit bild. Artisterna var finklädda i rött (fick vi se sedan när uppträdandet inte längre filtrerades genom den gamla TV-apparaten) och det var nog meningen att de skulle ge en känsla av en tid som inte passade ihop med låten. Vilken tid? Jag vet inte... jag är inte så bra på det där. Måste vi hänga upp oss på siffror? Kören (eller var det dansarna? Jag minns faktist inte vad de gjorde) hade klänningar och långa handskar (kanske inte alla, jag minns inte om det fanns fler på scenen), det såg också klassiskt och snyggt ut.
Låten fick mig att le men den tilltalade mig ändå inte särskilt mycket. Tyvärr.
Poäng från Miku: 4
Totalpoäng: 9

Så vill stjärnorna
Molly Sandén
Text: Ingela "Pling" Forsman
Musik: Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda

En bra ballad, inte fantastisk men inte heller medioker. Den var bra. Jag var dessutom på humör för en ballad. Tyvärr är jag inte jätteförtjust i Molly. Jag kan inte låta bli att jämföra henom med artister som Cecilia Vennersten, Shirley Clamp, Sonja Aldén och duon One More Time. Den här låten skulle ha låtit så mycket bättre om någon av dem framförde den!
Fast Molly var i alla fall inte dålig...
Ljunggren, Ubeda och Forsman har i alla fall lyckats med låten, tycker jag. Tummen upp för er!
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng: 10

Baby Goodbye!
E.M.D.
Text: Erik Segerstedt, Mattias Andreasson, Danny Saucedo, Oscar Görres
Musik: Erik Segerstedt, Mattias Andreasson, Danny Saucedo, Oscar Görres

Titta! Titta! De har hattar! De har käppar! De dansar! Oh så fantastiskt! Jag uppslukas av det hela (inte så mycket som jag skulle vilja göra, som jag skrev i början av inlägget) och kan egentligen inte säga så mycket mer. Låten var också bra, fast stämde inte riktigt in på upphovsmännens kommentar "En kaxig upptempolåt, som inte är en typisk E.M.D.-låt" (min markering). Jag har inte lyssnat mycket på E.M.D., men jag har för mig att de brukar låta ungefär så där?
Pluspoäng för showen!
Poäng från Miku: 8
Totalpoäng: 12

Du vinner över mig
Mikael Rickfors
Text: Thomas G:son
Musik: Thomas G:son

Jag blev besviken när Rickfors inte såg ut som på bilden i tidningen. Var är glasögonen?
Det här lät... som en sämre Ulf Lundell.
Poäng från Miku: 4
Totalpoäng: 6

Här för mig själv
Maja Gullstrand
Text: Thomas G:son, Marcos Ubeda
Musik: Thomas G:son, Marcos Ubeda

Koreografin var intressant. Dansarna var som mimartister, de dramatiserade allt Maja sjöng om.
Låten var trevlig, lite småmysig. Jag kan se den i en kaffereklam. Kaféer borde lägga in den på sina blandskivor (eller var deras musik nu kommer ifrån) tycker jag.
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng: 9

Alla
Sofia
Text: Nina Karolidou
Musik: Irini Michas, Dimitri Stassos, Henrik Wikström

Förlåt, men jag kommer inte ihåg den här alls. Jag skrev inga kommentarer. Vad var det här för något?
Poäng från Miku: 3
Totalpoäng: 5

You're not alone
Text: Fredrik Kempe, Alexander Bard, Anders Hansson
Musik: Fredrik Kempe, Alexander Bard, Anders Hansson

Nej, vilken besvikelse! Låten var inte dålig, för BWO är inte dåliga, men den var sämre än alla andra BWO-låtar jag har hört.
Hur lät den? Den lät BWO, fast sämre. Jag tycker inte att jag behöver beskriva det närmare än så.
Poäng från Miku: 6
Totalpoäng: 7

Den här recensionen kom sent. Det hände en massa saker. Sådant är livet, det vet ni nog själva.


Mikusagi

*För er som vet vem det är: Råttan


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: