Pages

09 februari, 2009

Melodifestivalen 2009; Deltävling 1 (Göteborg)

Trots att jag duktigt förde anteckningar under hela programmet, har det dröjt ända tills nu med rapporten. Schlagerrapport känns som en bra grej att skriva på nu när jag sitter och är förkyld och därför inte orkar göra något för ansträngande. Jag hoppas på att bli frisk snart, jag har kurerat mig hela dagen.

Tyvärr hände något med ljudet, musiken hördes dåligt och att höja volymen hjälpte inte. Då lät det bara mer, men knappast bättre.

Jag tycker att det är roligt att SVT vågar testa lite nya regler, men anledningen till att jag är så optimistisk är väl att jag antar att de kommer att ta bort duellerandet snart. Det är tydligt att de ständigt vill förbättra programmet, och kanske är det svårt att komma på vad som bör göras här näst. Då har jag ett bra förslag! Återinför den levande orkestern! n___n

Den nya programledaren Petra Mede är charmig, och har inte jättefula kläder. Någon klänning var till och med söt.

Nu börjar vi! Fast först förklarar jag poängsystemet. Den här gången tittade mamma och pappa med mig, alltså var det tre personer som satte poäng. Skalan går från 1 till 10 och varje poäng kan sättas på ett obegränsat antal bidrag (för det är så krångligt med en tolva, ingen trea och hur det nu är på TV). Maxpoängen är alltså 30, minimumpoäng 3.

Tick tock
Nina Söderquist
Text: Johan Lyander, Matti Alfonzetti
Musik: Johan Lyander, Matti Alfonzetti

Låttiteln hade väckt förväntningar hos mig. Jag testade att sjunga "tick tock" på olika sätt och jag kände att det bådade gott. Det kunde bli poppigt och glatt, eller kanske tufft, möjligen hårt, men i alla fall bra. Tyvärr blev jag besviken. Fast låten var inte dålig. Den var helt okej.
Jag gillade dansarna, de såg tuffa ut. I bakgrunden syndes klockor, det tyckte jag var en häftig effekt, särskilt till artisten och dansarnas klockrörelse med armarna, som jag uppskattade (för jag gillar töntiga detaljer, och jag tycker att de är coola för jag har felinställning på mitt stilmedvetande).
Poäng från Miku: 5
Totalpoäng: 12

Welcome To My Life
Jonathan Fagerlund
Text: Samuel Waermö, Didrik Thott
Musik: Samuel Waermö, Didrik Thott

Oj, tänk att en så söt sak kan ge ett så mesigt intryck! Låten var i alla fall glad, och den passade in i sammanhanget (tonartshöjning FTW). Var det bara jag som tyckte att låten lät lite som Emilé Azars Vi hade nå't?
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng: 16

Med hjärtat fyllt av ljus
Shirley Clamp
Text: Ingela "Pling" Forsman
Musik: Bobby Ljungren, Henrik Wikström

Jag gillade melodin, men sången var för klemig. Nu i efterhand har vi fått veta att Shirley var förkyld, men det gissade jag redan då (men det blev inga sympatipoäng för det!). Jag ser fram emot att höra låten från skivan som kommer sedan. Fixad och trixad med i studio så tror jag att det är en jättebra låt.
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng:19

Jag tror på oss
Scotts
Text: Ingela "Pling" Forsman
Musik: Lars "Dille" Diedricson, Martin Hedström

Jag gillar (vissa) dansband. Jag hoppades på nåogt klämkäckt... och den här låten var kanske sådan, men det märkte jag inte så mycket av på grund av att låten lät ungefär likadant alla tre minuterna. Jag vill ha mer variation. Jag kan tänka mig att jag hade gillat bidraget bättre om ljudet hade fungerat som det skulle. Fast det är inte säkert.
Poäng från Miku: 6
Totalpoäng: 12

You're My World
Emilia
Text: Emilia Rydberg, Fredrik "Figge" Boström
Musik: Emilia Rydberg, Fredrik "Figge" Boström

Jag blev förvånad när jag såg att dansarna var av samma kön som artiste. Det är inte ofta! Jag upplevde låten som händelserik. Fast jag gillade den inte särskilt mycket. Jag vet inte varför. Kanske beror det på Emilias ljusa, klena röst. Jag vet inte.
Poäng från Miku: 6
Totalpoäng: 15

Stay The Night
Alcazar
Text: Anders Hansson, Mårten Sandén, Andreas Lundstedt, Therese "Tess" Merkel, Lina Hedlund
Musik: Anders Hansson, Mårten Sandén, Andreas Lundstedt, Therese "Tess" Merkel, Lina Hedlund

Jag har kommit på att jag inte gillar musik. Eller, jag uppskattar inte instrument som vissa gör. Jag vill att rösterna skall höras mycket mer än instrumenten. Fast igen, kanske det berodde på den bristfälliga ljudkvalitén. Jag gillade Alcazars kläder i alla fall. De var showiga också, vilket jag gillar. Jag var lite snäll med poängen eftersom jag inte riktigt gillat något annat bidrag.
Poäng från Miku: 8
Totalpoäng: 15

Snälla, snälla
Caroline af Ugglas
Text: Caroline af Ugglas
Musik: Heins Liljedahl

Ett naket bidrag. Caroline af Ugglas stod sårbar på scenen och bad om att inte bli lämnad.
Vi föll för det. I alla fall mamma och jag. Vi gav varsin åtta.
Poäng från Miku: 8
Totalpoäng: 18
Telefonröstade!

Disconnect me
Marie Sernholt
Text: Peter Boström, Tony Nilsson
Musik: Peter Boström, Tony Nilsson
Jag satt mest och tänkte på klänningen. Den var fin, men behövde vägas upp. Med typ... armvärmare, eller vad det kallas. Grejer på armar och ben vill jag ha, men det är för att jag är Gaia-skadad. Allt hänger på detaljerna. I ALLA FALL jag skrev inga kommentarer om låten u__u Den var okej.
Poäng från Miku: 6
Totalpoäng: 10

Mikusagi


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Elina sa...

dina föräldrar verkar inte ha gillat låtarna lika mycket som dig om man kollar på total poängen! haha

Anonym sa...

JAG BLEV VÄRSTA SUR NÄR SNÄLLA SNÄLLA GICK VIDARE T______T

Mikusagi sa...

Elina: Nej, en grej som är lite irriterande är att vi ofta tycker helt tvärtom
så nästan alla bidrag fick runt 15 poäng x__x
Jag var mest generös med poängen, gav ut 53 stycken. Pappa gav bara 26 poäng sammanlagt, mamma 38.
Anonymous: Jag blev mest förvånad att den internationella juryn valde den o_O

PGW sa...

Ååh den riktiga orkestern, den saknar jag också! Det var mer på riktigt då.

Jag har bara hört en bit Emilias låt, men är den inte VÄLDIGT lik någon annan låt, jag kan bara inte komma på vilken?