Pages

30 januari, 2009

Med nya verktyg

Dagens lektion var förlagd utanför Södertörns högskola. Vi var tvungna att snurra runt i en isig park på S:t Eriksplan för att komma till rätt lokal. Idag handlade det om "storytelling" (hur svårt är det att säga på svenska? Berättande översätter jag det till) och det är nog det första riktigt konkreta jag har lärt mig från skolan, om jag inte räknar in praktiken (praktik är ju praktik, alltså konkret).

Jag känner mig taggad att använda mina nya färdigheter. Jag fantiserar om hur jag börjar en lektion med en berättelse, för att eleverna skall bli införstådda i vilken miljö personerna vi lär oss om levde i (då tänker jag främst på ämnena historia och religion), eller för att de skall förstå nyttan av att lära sig om det aktuella ämnet, eller bara för att öppna deras sinnen och deras fantasi.

Jag hoppas att jag lyckas hitta passande berättelser. Mitt första mål är att använda mig av berättande minst en gång under nästa praktikperiod.


Mikusagi


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

vad underbart det låter! jag skulle älska om mina lärare gjorde det