Pages

02 juni, 2008

Good morning, passenger! How do you do?

Hur länge har tunnelbanan pratat engelska? Imorse åkte jag från Odenplan med ett tåg som gick via gröna linjen mot Skärmarbrink. När den ena rösten hade sagt "Nästa: Hötorget" sade en annan röst "Next stop: Hötorget". Jag tittade omkring mig för att se om någon annan var lika förvånad som jag, men jag såg ingen reaktion hos någon. Kanske dolde de det bara...
Sedan, när den ena rösten förklarade att på den här stationen (vilken det nu var) kan du byta till andra tåg eller kanske buss om du vill de, så sade den rösten som talade engelska bara "Next stop: NN". Vad är det för stil?

När jag nådde Gullmarsplan berättade faktiskt den engelska rösten att här kan du byta till en annan linje om du vill :) Har jag för mig att den gjorde i alla fall.

Det gick otroligt snabbt hos tandläkaren (okej, tandregleraren) imorse. Jag kom för tidigt, typ tjugo minuter för tidigt, och blev inropad direkt. Tråden satt kvar så jag fick gå igen. Klockan var nästan 08:30 när jag gick ut från undersökningsrummet, och egentligen skulle undersökningen börja 08:45. Wow!

Texten blir otroligt snygg och skön när jag skriver på skolans datorer. Jag vill bara skriva mer och mer, det är så vackert!
Jag tänker inte skriva mer och mer i all oändlighet. Som ett avslut citerar jag en del ur en bok jag läser (som har med den ena tentan att göra).

Svenskar har inte på länge behövt kämpa för en nationell eller statlig frihet. Ändå blev frågan om nationell identitet allt väsentligare från och med 1800-talet. Många kände det som viktigt att bland medborgarna stärka känslan av att vara svensk. Främst i den borgerliga och aristokratiska offentligheten strävade man efter att definiera innebörden i att vara svensk så att alla var svenska på "rätt" sätt!
Ett uttryck för detta var Hazelius och skapandet av Nordiska museet och Skansen. Han lyfte fram historien - kungarna, de stora konstnärerna och framförallt allmogekulturen. Den senare stod som modell för en eftersträvansvärd nationell svensk identitet gentemot vad man uppfattade som fabrikssamhällets grottekvarnsideal. Det var ingen slump att Viktor Rydberg och hans industrikritik blev såpass populära även inom arbetarrörelsen. Svensken skulle främst lära känna sig själv i den rena och ursprungliga allmogekulturen.


Historia, museer och nationalism s. 21
Stefan Bohman


Så, Nordiska museet på fredag?

Mikusagi

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också märkt den engelska rösten (kan väl inte vara så svårt). Jag kan tänka mig att det var under Stockholm Maraton, eller kanske under hela sommaren, eller kanske fortsättningsvis.

Den där tandläkartiden påminner om våra mentormöten. De ska börja 11:30 och hålla på i en halvtimme, men alla är där typ 11:10 och så håller det på högst fem minuter. Resultatet blir en lång lunch :D