Pages

02 juni, 2008

Det här med dejt...

Jag förstår fortfarande inte det här med dejter. När övergår ett umgänge med någon/några till en dejt? Är det när ljusen tänds? Om jag fikar med min vän på söndag, är vi på en dejt då? Om jag lägger pärlplattor med den vännen, dejtar vi? Om jag bjuder hem sju vänner att lägga pärlplattor med, är det också en dejt?
Jag fattar inte. I TV-serier (från USA) verkar det som om dejt är en träff där båda är överens om att de är där för att ta reda på om de skulle kunna ha ett förhållande tillsammans (eller nej, mannen (finns alltid en och bara en) gör det ju för att få sex men det är väl synonymt med förhållande - korttidsförhållande). En underlig konstellation som måste kännas pinsam, tänker jag. Jag har alltid siktat på att bli ihop med en vän OCH SE DET BLEV JAG. Jag och Lingon var inte på dejt. Vi lekte och åt. Som vi gör med andra vänner.

Jag har försökt reda ut begreppet med några usonianer. När en är ihop med någon säger en att vi dejtar (we are dating - vi är dejting). Jag undrade hur det kunde komma sig att jag är dejting min partner även fast vi aldrig varit på dejt. Varje gång vi träffas är det en dejt, tycker usonianerna och jag funderar för mig själv på hur lång en dejt kan vara. Om vi sover över hos varandra två nätter i rad - är det en flera dygn lång dejt? Om vi flyttar ihop - är det nya dejter varje dag då vi kommer hem från jobbet/skolan?
Om jag nu är dejting min partner, är jag partner med alla jag går på dejt med? Jag tror jag måste reda ut det här mer.

Jag vet i alla fall att i usoniska filmer så hackar de ofta fram ett osäkert och förvånat
"Are you asking me out on a date?"
som om det vore värsta kärleksförklaringen. De säger "Pick me up at eight" och båda vet sedan exakt VAR denna upphämtandet skall ske, utan att ha sagt något om det! :o Det är helt otroligt!

Mikusagi

2 kommentarer:

Anonym sa...

Date betyder egentligen bara att man bestämmer ett datum (och tid) man ska träffas. En planerad träff. Så man kan inte dejta den man bor hos eftersom man kommer träffas hemma utan att man planerat när- det bara sker. Precis som man inte dejtar dem som man bara träffar på jobbet och i skolan.

Men i USA ser väl datekulturen ut så att bara två människor kan träffas, och de i syfte att lära känna varandra så att de vet om de passar ihop som partners.

Mikusagi sa...

Det svenska ordet för det är "träff" och det kan ju också betyda att två eller fler personer träffas och gör whatever, och det kan också vara något romantiskt där i alla fall en av de TVÅ skall ta med sig en present.