Pages

28 mars, 2008

Pocky

Jag har säkert skrivit om det förut, men det hindrar mig inte från att skriva om det igen.
I Japan finns det godis som kallas för pocky. En pocky är en smal brödpinne (typ som en salt pinne, men ljusare och utan salt) övertäckt av ett lager choklad eller en kräm av något slag (i Sverige är jordgubb vanligast, banan har börjat komma in också). Jag minns när jag var på mitt första Doujin Madoi/J-cult och åt pocky för första gången. Det var helt fantastiskt att jag kunde visa min grupptillhörighet genom att äta godis! Folk blev som galna kring pockyn eftersom det på den tiden var svårt att få tag på det. Det är det nu också, men det finns lite fler butiker som säljer godiset.
Pocky för mig är inte bara en brödpinne med choklad (jag gillar inte de andra smakerna). Pocky är en trend, en identitet, nostalgi och en koppling till Japan.



Som ni kanske ser finns det manspocky. Den är gjord på mörk choklad. I Japan är det manligt att äta bittert smakande godis (mörk choklad har en bitter smak) och ännu manligare blir det om man skriver på paketet att det är till för män, och ger förpackningen en dovare färg (ett fenomen vi känner igen även från väst).

Mikusagi

Inga kommentarer: