Pages

14 november, 2007

Jag är ingen Florence Nightingale

Igår var en hektisk dag. Mest för att jag är tidspessimist.

Först var det föreläsning och min kompis sade att hon skulle till Hallongrottan. Jag hade aldrig varit där förut men var bra nyfiken. Jag hade planerat att gå på Asexuellt-möte och jag räknade ut att jag nog skulle hinna att både åka till Hallongrottan och äta middag innan dess. Fast jag var orolig och litade inte riktigt på mig själv.
Vi åkte iväg till Hallongrottan som är en bokhandel med feministisk litteratur och annat skoj. Man fick gratis fika (te och hallongrottor) om man ville. Det fanns en soffa att sitta på! Varorna? Homosexuella barbiedockor och regnbågsfärgade skosnören! Jag såg boken Hon var ingen Florence Nightingale och dregglade lite på den. Hur som helst, affären var verkligen en (positiv) upplevelse!
Vi hittade inte det vi ville ha (vilket var kurslitteratur) så vi gick till caféet Copacobana. Kompisen tog ett nummer av QX på utvägen. Caféet kände jag igen, för en gång när jag och Arla var vilse gick vi in där för att gå på toaletten. Det var nog förra sommaren, efter att vi hade ninjat utanför Pride-området. Caféet var i samma anda som Hallongrottan, fast inte lika rosa. Hur då samma anda? Jamen alltså... ett sådant där ställe som genusstudenter trivs på. På den svarta tavlan bakom kassörskornas ryggar stod det "För kvaliténs skull tar vi hand om beställningarna direkt. Kö kan bildas" eller något i den stilen. När jag skulle ta en servett såg jag en lapp där det stod "Tänk på träden när du plockar på dig servetter!" och bordet vi satte oss vid hade varningsskyltar från cigarettpaket som dekor.

Efter fikat skyndade vi hem och jag kollade när jag behövde åka. Jag kollade om min kurskamrat (en annan kurskamrat än den jag var på Hallongrottan med) också skulle till träffen. Jorå, det skulle hon och hon upplyste mig om att man behövde två koder för att ta sig in i RFSLs lokaler. Två koder jag inte hade (och fortfarande inte har). Då var det ju väldans bra att hon också skulle dit! Vi åkte tunnelbana tillsammans, det var trevligt :) Då slapp jag sitta och vara nervös om jag skulle hitta eller ej.
Träffen var mysig och jag var mycket glad när jag kom hem.

Vad innebär det att vara en Florence Nightingale?

Mikusagi

2 kommentarer:

Mikey sa...

Vad bra att du blev glad av mötet :)

Anonym sa...

Min mor har spelat en roll som docka i en pjäs som hette Florence Näktergal.

http://www.x.se/72u