Pages

18 oktober, 2007

Kjoltyg och hälsa

På Genusvetenskap A är vi inne på delkurs 2; Kön i historien. Idag fick vi bland annat höra att på 1800-talet sade man att män blev sjuka om de inte hade sex. Vissa sade det samma om kvinnor.
Det påminde mig om en grej som hände i somras.

En man lade till mig på MSN Messenger och bad mig diskutera religion och politik med honom. Han berättade att han var muslim och bodde i Frankrike. Jaha, ja det kan vara intressant att diskutera saker så jag nekade honom inte det. Efter att ha diskuterat religion ett tag (det gick väl så där, hans engelska var mycket värre än min) upptäckte jag att han var homofobisk och väldigt normativ i sitt tänkande. Jag påpekade det, och han försvarade sig genom att förklara varför homosexualitet är fel. Jag drog slutsatsen att han antog att jag var heterosexuell, eftersom annars skulle det nog märkas i hans argumentation att det också var pikar mot mig. Jag frågade vad han trodde om mig. "Du kan inte vara lesbisk" förklarade han, och när jag frågade varför svarade han "För du ser inte ut som det" (han utgick från min MSN-bild).
Jag förklarade att nej, jag är inte homosexuell, men jag är inte heller heterosexuell. Sedan introducerade jag honom för asexualitet.
"Women that don't have sex get sick."
Det var första gången jag stötte på den föreställningen så jag var mest förvånad. Var kan han ha snappat upp det?
Nu ser jag att den tanken har funnits rätt länge.

Lite senare kände jag att jag inte orkade diskutera med någon som var så dålig på engelska som han var, och dessutom ansåg sig leva helt rätt (till skillnad från de flesta andra).
Så jag ignorerade honom.
Jag är hård.

Mikusagi

Inga kommentarer: