Pages

14 september, 2007

Alla är olika, alla är lika

Äntligen har jämställdhet blivit något som gäller även för barn. Man behöver inte längre vänta tills man blir vuxen för att få möta en något rättvisare värld. Nu har förskolorna tydligen, enligt Svenska Dagbladet, dragit igång genuskampen "på riktigt". Tyvärr är inte alla lika positiva som jag, vissa hävdar att genuspedagoger tvingar in barnen i vissa beteenden. T.ex. tvingar pojkar att leka tjejlekar. Jag anser att tvånget är vad som pågår innan genustänkandet kliver in på förskolan. Barn tvingas in i roller redan under det första levnadsåret. Genuspedagogik handlar inte om tvång, utan att behandla barnen lika och att ge dem fler möjligheter att utvecklas. Inte kan man väl säga att det är frid och fröjd med könsrollerna när pojkar blir bönhörda före flickor?
Jag kan lätt skälla på män som försöker motverka genuspedagogiken genom att anklaga dem för att vilja ha kvar patriarkatet och vägra ge kvinnor mer makt. För visst, det är negativt för pojkar att bli särbehandlade för då blir det tuffare för dem senare i arbetslivet, men flickornas ställning i patriarkatet förstärks när de alltid passar upp på pojkarna. Kan jag ju säga, men det tänker jag inte. Jag tror nog att det finns fler anledningar till att folk är rädda för genusvetenskapen. Det finns nog inte ett enda korrekt svar.
Jag får en känsla av att folk är rädda för feminism. Det är synd. Vet folk ens vad feminism är? Jag tycker inte att feminism är något att vara rädd för. Även om man själv inte är av den åsikten att kvinnor är underordnade män så finns det ju ingen anledning att sky de som faktiskt anser att så är fallet. Eller? Ni får gärna inflika med era egna erfarenheter och åsikter. Fast kalla er inte för "Anonym" för det år så tråkigt ):
Jag tror stenhårt på att uppfostran spelar en stor roll för hur man sedan blir som vuxen - och uppfostran är inget som nödvändigtvis enbart måste ske i hemmet. Även förskolan är en förberedelse för livet. Man skall inte behöva bli tvingad till vissa saker på grund av sitt kön. Tyvärr är det så idag att barn blir behandlade olika på grund av kön. Ni kan blunda för det, men jag ber er att inte göra det. Jag tror att skillnaden är större mellan individer än mellan könen. Man kan bevisa att män är (generellt) mer aggressiva än kvinnor (om man bortser från när kvinnorna har mens ;) ) men skall det betyda att de har rätt att vara aggressiva? Att man har anlag för något innebär inte att det är moraliskt rätt att handla efter sina impulser. Om vi gjorde det skulle världen vara en kaotisk plats, för människan är rätt hemsk när det kommer till kritan.
Men jag tror ändå att omgivningen kan påverka intressen och liknande. För inte ligger väl intresse för t.ex. segelbåtar i generna? Att flera personer i samma familj gillar segelbåtar beror ju på att det är något som kan verka för gemenskapen. Alltså tror jag inte heller att tjejer har en bokmärksgen eller pojkar fotbollskortsgen. Eller Barbie-gen, bilgen eller något annat sådant.
Pojkar och flickor skall ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Något annat vore omoraliskt.

Mikusagi

2 kommentarer:

PGW sa...

Läste du artikeln idag i Svd om en tjej och en kille som gått på dagis för tio år sedan? Måste ha varit ett av de första dagisen som jobbat så medvetet med jämlikhetsfrågor.

Mikusagi sa...

Nej, det läste jag inte men jag har tidningen hemma :o