Pages

10 juli, 2007

Pengarna äter upp min tillflyktsort

Mitt favoritcommunity är GaiaOnline, eller Gaia som de flesta användare kallar det. Vi kallar det så eftersom det inte tar lika lång tid att säga, och för att Gaias adress från början var www.go-gaia.com.

Jag har varit en trogen medlem sedan 2003. Det är rätt lång tid i Internet-världen. Gaia har hunnit ändrats rätt mycket sedan dagen då jag blev medlem. Det speciella med Gaia är att man har en avatar som man klär upp med prylar som man köper för guld. Guld tjänar man bland annat när man postar i forumen. Gaia har för mig, och många andra, fungerat som en mötesplats för jördar. Majoriteten av mina vänner har jag faktiskt lärt känna via Gaia (Lingonsylt och Arla är två exempel). Även om vi gamlingar fokuserar mest på forumsfunktionen, så är avatarerna viktiga. Plus alla andra, nya, saker man kan göra.

Gaia är en webbplats där kapitalismen härjar. När Gaia blev populärt och började få in rätt mycket pengar från användarna, så började annonsörerna få ett helt annat utrymme. Administratörerna fick mersmak när de kunde tjäna ekonomiskt på att ha många medlemmar. Avatarerna kan nu hålla en Mimzy i handen, tillsammans med flera andra reklamprylar. "Yay, free stuff!" skrek vi från början, men några av oss anade oråd. Oron var inte obefogad. Snart kom ett äckligt företag som gav amerikanare, australiensare och engelsmän en tsubasa-mössa. Européer, asiater och afrikaner lämnades utanför. De ville inte ha oss som konsumenter. De såg oss inte som en potentiella köpare, trots att dollarn är låg och vi gärna beställer saker över nätet.

Användarna kom på sätt att kringgå hindret, så vi fick mössan ändå. Det var egentligen inte det som sved. Det som sved var att några av oss hölls utanför. Av de vi litar mest på, administratörerna. Att vi inte längre var en enda, stor familj. Att det faktiskt var skillnad på oss. Innan hade vi varit en hög med pixlar som kom från Internet. Nu var vi pixlar med ursprung ur olika länder.

Gaia har biografer. Det är en av nymodigheterna som tillkommit på senare år. Från början fanns bara löjliga små kortfilmer om hur man aktar sig för atombomber och så lågbudgetfilmer om grottmänniskor och annat kul. Nyligen fick Gaia in anime. Anime som jag inte får se, för jag är svensk. Det ser inte ut som om det är någon rolig anime, men jag vill ändå ta del av lyckan att vi äntligen kan se anime tillsammans. Det är ju ändå en animebaserad nätplats.

Just det. När jag blev medlem i Gaia så stod det på första sidan "An anime-based role-playing community" eller något i den stilen (ni som vet får gärna rätta mig). Det stod i alla fall något om anime. Anime och manga är medlemmarnas gemensamma nämnare. Eller, så brukade det vara. När Gaia blev populärt och hade råd att placera ut annonser i tidningar så åkte den texten bort. Gaia blev kommersiellt. En ny typ av medlemmar välde in. De som hatar Japan. De som frågar varför så många trådar handlar om manga, ninjor, pocky och andra sådana japanska egendomligheter. Anime, det är väl typ hentai? Eller billiga barnprogram?
Jag kanske är lite elak, men jag gillar inte den nya typen av medlemmar. Jag tycker inte att de hör hemma på Gaia.

Kontakten mellan administratörer och medlemmar har minskat. Administratörerna lyssnar fortfarande på medlemmarna, när det gäller vilka nya prylar till avatarerna som skall skapas. Det är ju alltid något, men många känner att man allt för sällan ser administratörerna i trådarna. Tiderna då det i nyhetsbrevet berättades om vad det skvallrades om i forumet Gaia Community Discussion (GCD) är förbi. Nu är det bara sponsorer hit, sponsorer dit.

All kärlek åt Gaia, men det var bättre förr.

Mikusagi

5 kommentarer:

Anonym sa...

"An anime role playing community."

Lämna Gaia.

Mikusagi sa...

Jag vägrar lämna Gaia!

PGW sa...

Förlåt en gammal tant, men det finns inga andra communities där du känner dig mer hemma? Något mindre kommersiellt? Uppstår det inte nya sådana lite då och då? Eller är allt genomsponsrat numera?

Mikusagi sa...

Gaia är mitt andra hem ;___;
Dessutom har jag byggt upp en någorlunda god ekonomi. Det har tagit tid, och det vill jag inte slänga bort!
Vi anti-nya-gaia:re kommer nog bryta oss loss och sprida propaganda och göra massa saker xD Palestinasjalar på!

PGW sa...

Hähä, låter ju roligt ju :-) Miku gör digital revolution :-)