Pages

28 juni, 2007

Polish music

Som jag berättade förut var jag på stan med Arla igår. Det regnade så vi tänkte hålla oss till inomhus för att inte frysa. Problemet är att det är mycket trevligare utomhus, så det blev ändå så att vi lunkade runt i regnet med armarna om varandras axlar. Efter ett tag var vi i Kungsträdgården, av någon anledning. Arla är en sådan där som svänger ibland, utan att han vet varför. Så, vi svängde in på Kungsträdgården och där hörde vi musik. Gratis konsert! Yay! :D

Det var ett polskt band som spelade något som jag gissar är folkmusik. De hade med sig ett stort sortiment av instrument. Några fick vi presenterade för oss, däribland balalajka, en flöjt från Ukraina och ett stränginstrument som påminde mig om en nyckelharpa. De hade också en polsk säckpipa.

Orkestern hade fina kläder. Eller... egentligen vill jag beskriva kläderna med ett ord som betyder mysiga, fina och trevliga på samma gång, men inte för mycket av något av de attributen. Äsch, vi säger trevliga kläder.
Flera av bandmedlemmarna såg lidelsefulla ut. Jag föreställde mig att de hade upplevt svåra tider i Polen. En blond tjej som sjöng fint och som hade vita och raka tänder ( i alla fall i överkäken) såg däremot glad ut nästan hela tiden. Jag gissade att hon antingen inte hade lidit lika mycket som övriga orkestermedlemmar, eller att hon hade lidit extremt mycket och därför vägrar att vara deppig. Hon kämpar på och hon ler varje dag, tänkte jag. Så där stort, vitt och smittsamt. Hon behövs nog i bandet. Alla är nog hemligt förälskade i henne.

Publiken bestod av ungefär tio personer när ett gäng herrar med hatt klev upp på scenen bredvid den polska gruppen. Jag tror att jag såg dem i publiken innan. Herrarna kunde svenska och de ville spela två svenska låtar tillsammans med polackerna. Det lät så där trevligt folkligt med mycket fiol, ni vet, ungefär som Orsas spelmän. Jag tyckte faktiskt att en av låtarna (om jag uppfattade det rätt så spelade de en kombination av två låtar, så att det blev en låt, men jag är förvirrad så jag säger "en av låtarna") som ett stycke av Björn... eller Benny... eller båda. Jag vet inte. Låten är med på den där BB-skivan. Jag skall kolla upp det.

Det var trevligt med gratis konsert. Kungsträdgården har alltid gratis inträde. Förutom den där gången då det var manifestation för tsunamioffren. Arla ville köpa deras skiva, men polackerna försvann. Dumma! :( Nu kan ju inte Arla fildela den till mig!

Mikusagi

Edit: Jag hittade dem, Kapela Drewutnia.
Last.fm

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fildela är olagligt.

Mikusagi sa...

Jag vet det.

Mikusagi sa...

Sluta vara anonym! <_<