Pages

24 februari, 2007

Melodifestivalen 2007; Deltävling 4

Jag är massa trött och alla bara häver i sig droger (nikotin och alkohol). Vi har två gäster idag också. Blev en massa poäng.
Jag har inte sovit mycket de senaste dygnen MEN HÄR KOMMER SCHLAGERRAPPORTEN FÖR ALLA ÄLSKAR SCHLAGER!

Poängskala: 1-10 / 5-50

Låt nummer ett
För kung och fosterland
Artist: Magnus Uggla
Text och musik: Magnus Uggla, Anders Henriksson

Magnus hade skurit ned på den där gubbhumorn jag inte alls uppskattar, och det var ju trevligt. Väldigt kul med uniformerna, det påminde mig om "En gång för alla" med Nina och Kim. De hade ju sjömanskostymer.
Magnus' röst lät inte alldeles för tydligt, musiken var för hög. Låten kändes lite blek. Jag vet inte varför jag gav så hög poäng som jag gjorde. Det var nog grupptrycket.
Poäng från bloggaren: 7
Poäng från kvintetten: 45

Låt nummer två
Vi hade något
Artist: Emilé Azar
Text och musik: Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg, Lennart Wastesson

Ja, jag skrev om titeln. Jag tycker inte om när man skriver "nå't". Det går bra ifall det är en bok och det är viktigt för karaktären, att den pratar så där... slarvigt och fult.
Jag såg Emilé på Förkväll (som pappa tvingar familjen titta på). Han var så där sött bögig, ni vet.
Låten tyckte jag verkligen om! Jag telefonröstade på den! Jag måste lära mig texten så jag kan gå runt och sjunga på den! Ge mig skivan, någon?
Snygga kläder, förresten! (Nu vill alla klä sig som Carola gjorde när hon sjöng "Fångad i en Stormvind")
Poäng från bloggaren: 8
Poäng från kvintetten: 25

Låt nummer tre
Vågar du, vågar jag
Artist: Sanna Nielsen
Text och musik: Fredrik Kempe, Henrik Wikström, Bobby Ljungren

Jag brukar inte vara så förtjust i Sanna Nielsen, men idag var hon rätt bra. Ja, det var rätt likt Carolas "Evighet". Är inte Carola Sannas idol?
Det här är Sverige. Alla strävar efter att låta som Carola. Det är helt naturligt för oss.
Kläderna var helt okej.
Poäng från bloggaren: 7
Poäng från kvintetten: 30

Låt nummer fyra
Tror på dig
Artist: Caroline af Ugglas
Text och musik: Caroline af Ugglas, Heinz Liljedahl, Mattias Torell

Mina föräldrar är tråkiga, de tittar på På spåret. Det är ett tråkigt program. Caroline af Ugglas är tydligen jättebra där, och nu skall hon ha varit med i Så ska det låta och snart är hon nog väldigt folklig.
Hon var en liten Di Leva ikväll. Dessutom har jag klottrat ned något som jag inte kan tyda nu... det ser ut som "Bred but". Bred bak? Vad var det jag ville säga om låten / framförandet? xD
I år skall man tro på människa, på dig och... på kärlek?
Poäng från bloggaren: 5
Poäng från kvintetten: 23

Låt nummer fem
(Åh) När ni tar saken i egna händer
Artist: After Dark
Text och musik: Kent Olsson, Henrik Wikström

Jag är väldigt pryd, som ni troligen har märkt. Det ligger väl i min natur, antar jag. Inte helt ologiskt, right?
Den här fick inte lägsta poäng, eftersom man KUNDE tolka den barnvänligt, så då försöker jag att göra det! D:
Jag vill ha La Dolce Vita.
Poäng från bloggaren: 4
Poäng från kvintetten: 29


Låt nummer sex
I Remember Love
Artist: Sarah Dawn Finer
Text och musik: Sara Dawn Finer, Peter Hallström

Melodin var riktigt bra. Det var en stark låt... MEN på engelska!
Om den hade varit på svenska kanske jag hade gett den 7 poäng.
Åk till England och tävla!
Poäng från bloggaren: 3
Poäng från kvintetten: 16

Låt nummer sju
La Musica
Artist: Verona
Text och musik: Karl Eurén, Johan Fjellström, Robert Rydholm, Joakim Udd

I anteckningarna har jag skrivit "Svag låt på ett språk jag inte förstår".
Det finns väl inte så mycket mer att säga. Förutom att hon liknar Helena Bergström... och hon som är grannen i "Pappas flicka".
Poäng från bloggaren: 1
Poäng från kvintetten: 8

Låt nummer åtta
A Little Bit of Love
Artist: Andreas Johnson
Text och musik: Andreas Johnson, Peter Kvint

Groovy B)
Den lät lite 60-tal, enligt kvintetten.
Det var en riktigt bra låt, men jag saknar en stark refräng. Fanns det ens en refräng? Refrängen lät som en vanlig vers som upprepades.
Poäng från bloggaren: 6
Poäng från kvintetten: 35


Wow, hur kunde balladen vinna? o.o Varför vann inte Uggla? Är anledningen till att After Dark åkte ur att alla andra är lika pryda som jag?
Nej, nu blev det jättekonstigt! :0

Nästa vecka tror jag att jag röstar på Uno och Irma!

Mikusagi

Inga kommentarer: