Pages

27 juli, 2006

Starlet - dröm eller verklighet?

Folk pratar mycket om Starlet. Ni som är i min ålder kanske inte vet vad det är, så jag berättar det! :D
Starlet är en tidning som gavs ut på den tiden då bilderna i Aftonbladet alltid var svartvita. Eller, jag vet inte om de var svartvita, men jag gissar det. Förresten har jag ett vagt minne av att det kanske var så när jag var liten. Ehm, men på den tiden barnen alltid hade färgglada papper kring sina skolböcker, och man fick ha ett papper att täcka skolbänkens botten med. På den tiden då det var ytterst ovanligt med dockor som kunde kissa, då radergummin ibland luktade jordgubb och då var det hur häftigt som helst. Det var på den tiden då man oftast hade en eller ingen TV hemma, och datorer bara var för företag som det gick bra för. Tiden innan tegelstens-Game Boy. Om jag har fattat det hela rätt. Jag var inte där.
Den såg ut lite som en bok till formen, fast var inte lika tjock. Det stod om hästar och kändisar i den. Ja, den var till för ungdomar (enligt mig 8-åringar, men jag har hört ungdomar).
Vi (mamma och jag) fick tag på två begagnade Starlets. Den ena höll bilder på Tomas Ledin. Vad söt han var en gång i tiden!

Jag prenumererade på Starlet en gång. Den hade kommit tillbaka. Jag fick typ tre nummer. Jag minns FRIDA, hur den tidningen var för några år sedan. Först två sidor reklam, sedan 5 sidor 'mode' (kunde också tolkas som reklam) och sedan två sidor reklam, sedan stod det något om en kändis och kanske lite reportage. Jättetråkig. Jag förstod inte varför folk ville ha den, jag läste ett nummer men sedan dissade jag den. Hur som helst, 'nya' Starlet var ungefär så. Inga larviga serier där flickor och pojkar går på dejt, blir bortrövade av en isbjörn, kommer tillbaka och återgår till sina vanliga liv. Inga serier alls. Inte hemtrevliga textbitar med tråkigt innehåll. Bara sådant där fjortisaktigt som är värre än småtråkighet.
Bleh.
Hur gick det för den? Jag har inte sett den i butikerna efter att min prenumeration tog slut.
Var det hela en dröm?
Varför har jag då en lila spegel som det står Starlet på? Varför såg jag då en på båten mot Djurgården, med likadan spegel? Drömde jag då också?
Varför drömmer jag så mycket?

Mikusagi


Flattr this

4 kommentarer:

the psycho brunette sa...

Anledningen till Fridaläsandet var plain läsning om killar. Nu läser man cosmopolitan av samma anledning typ...
STarlet finns förresten igen, men den ser ut som frida för åtta till elva. STarlet omnämns förresten i första meningen av de lyckliga kompisarnas "ishockeyfrisyr". Spännande va?

Mikusagi sa...

Kan man inte prata med killarna istället för att läsa tråktidningar?
Cosmopolitan skrämmer mig, jag håller mig borta från den.
Jag har aldrig riktigt förstått killuppståndelsen i världen :D

Anonym sa...

På Sapparikon animekonvent i Stockholm hölls en öppen diskussion om anime, där de bland annat diskuterade könsskillnader (sexism?) i anime/manga. Då tog de upp Starlet som jämförelse, och jag fattade ingenting xP Men det lät för mig som en tidning med typ hästar och tjejiga serier i.

Mikusagi sa...

Starlet har/hade serier som typ... var som amerikanska tonårsserier. Smink, åka skidor med kompisar och flörta med killar, åka iväg i en bil med en kille, sminka sig lite till, klä sig i snygga kläder, flörta lite till, bli rånad, ringa hem till stora, starka pappa och gråta. Typ så.
xD