Pages

10 juli, 2006

Banta normalt förtusan! D:

Okej, diet efter diet syns i tidningarna. Riktigt sjuka sådanna.
Det nyaste är väl 'doktorns diet' eller vad den nu kallas för. Hur kan en läkare avråda folk från att äta potatis, ris och pasta? Det här är ju ungefär som Atkins, och folk dör av Atkins.
Man äter som man har lärt sig i hemkunskapen, så klarar man sig bra.

Nej, jag äter inte som jag har lärt mig i hemkunskapen, fast nästan, men jag äter saker utanför det och det är väl bara middagen jag är ordentlig med.
Jag blir inte tjock, för jag har Marfans syndrom! :0

Marfans syndrom beror på en skada (mutation) av ett arvsanlag (gen). I de flesta fall kan en mutation påvisas i en gen som finns på kromosom 15 och betcknas FBN1. Den styr bildningen av (kodar för) äggviteämnet fibrillin, vilket ingår i kroppens bindväv. Bindväv finns i hela kroppen och består av tunna hopflätade trådar som håller de olika organen på plats och håller samman muskler, leder och skelett samt fäster hjärtklaffar och ögonlinser. Skadan i genen leder till att bindväven blir förändrad och försvagad.
Läs mer hos Socialstyrelsen


Jag kanske kan bli tjock, jag vet faktiskt inte. Så länge min hälsa är bra så skall jag ju inte oroa mig, tycker jag.

Mikusagi

2 kommentarer:

Anonym sa...

Går du lättare sönder, eftersom att du har svagare bindväv? :o

Potatis är inte särskilt nödvändigt, egentligen. Det var bara viktigt förr i tiden eftersom det var lättare att spara över vintern än andra nyttigheter, och för att det var den enda sådana maten som fanns i Sverige då (förr). Nu både importerar vi och kan spara lättare :3

Mikusagi sa...

Jag tycker om potatis :0

Viktigare fråga: Gör det ont att tappa en ögonlins, eller nätgrejen?
All bindväv är väl inte svagare... man får oftast inte alla symptomen. Jagtror man skall ha typ tre för att diagnos skall kunna fastställas. Jag har jättemånga! Fast inte så farliga symptom.
De kollar mitt hjärta varje år, ifall något skulle hända. Ögonen har de också kollat många gånger, vilket jag inte tycker om för ögondropparna svider. BABBEL BABBEL!