Pages

15 mars, 2006

Skolduktig

Det var redovisning idag, och jag klarade det! Jag pratade för snabbt och jag sluddrade, men jag klarade det i alla fall.
Efter skolan satt jag kvar och gjorde en läxa *stolt*
Nu håller jag på med historia, och jag har redan skrivit ett halft A4-papper. Kanske inte riktigt med det som är det viktigaste men så många sidor har jag inte läst ännu.

Tyskland
(nationalisterna ville frigöra folket i Österrike)
Napoleon hade en gång ockuperat Tyskland och störtat furstar.
(nationalism) De tysktalande länderna ville enas men Wienkongressen hindrade detta. Preussens statsminister Otto von Bismarck stod dock på nationalisternas sida.
Bismarck ville lösa frågor med våld istället för förnuft.
1863 blev Slesvig danskt. Området hade både dansk- och tysktalande befolkning så nationalistiska Preussen ville befria landsmännen. Efter ett förbund med Österrike fick de danskarna att ge med sig.


Nu måste jag ta reda på vad imperalism inebär, tur att man har två ordböcker.
Om jag har förstått det hela rätt så var Preussen ett land med tysktalande befolkning, och senare delades landet upp i flera mindre länder, typ Tyskland och Schweiz och blabla.

Mikusagi

Inga kommentarer: