Pages

22 juli, 2005

Spindeltankar

Vet ni vad jag inte gillar? Spindlar! Speciellt inte långben! (som vi nu räknar in bland spindlar, även fast jag har hört att de tillhör ett annat släkte)
När jag var liten lekte jag gärna med små kryp... gråsuggor var favoriten, men myror var väldigt underhållande de med. Spindlar såg jag väl som små, söta varelser man hittar här och var. Jag brukade ta upp dem och peta på dem, eller vad man nu gör med kryp. Någon som minns? En gång, när jag var på vårt landställe, såg jag en långben. Den inbjöd inte till lek precis, den såg mer skrämmande ut... Jag satt och betraktade den, och tyckte att den var rätt mysko. Det var ovanligt för mig i vid den åldern.
Några år senare, när jag inte var lika förtjust i insekter och kryp längre, lekte jag själv på vår gård när jag plötsligt såg en långben stå på min axel. Den stod där och såg hotfullt på mig... jag vet inte, men det var någonting med benen... ibland ligger de ju lite slött på en vägg, men de kan också ställa sig upp på ett sådant sätt att de ser riktigt skräckinjagande ut. Jag skrek och slängde av mig jackan, och sedan dess har jag varit jätterädd för dem.
Jag minns speciellt en långben som gick på skolgården, mitt i vägen bara så där. Den gick på ett malligt och stöddigt sätt, jag var tvungen att lämna ungefär fyra eller fem meters svängrum åt den, för det såg verkligen ut som om den tyckte att den ägde hela världen. Små monster, det är små monster vi har på cementväggarna, jag säger bara det!
Eller... nej, jag säger inte bara det, jag säger en massa saker.

Konstigt nog är jag inte rädd för harkrankor. Jag vill inte ta i dem, jag vill inte att de skall flaxa på mig och jag vill inte ha dem i rummet när jag sover, men vill man det ens om man tycker om dem? Okej, vissa kanske... men iallafall.

"Vanliga" spindlar är nästan okej i jämförelse med lockesspindlarna. Men jag är rädd för dem också. Det finns en art jag gillar på något vis, den är svart med vita ränder, och den kan hoppa! Den är liten... någon som känner igen spindeln jag pratar om?

Förresten, Lettlands Pride-parad stoppas! Sylvia & Sylvester samlar in namn till en protestlista.

Vad har jag gjort idag? Kollat lite schlager-år (försökt memorera), övat stenografi (det går ju bra... INTE!)

1 kommentar:

Vi på Kantarellen sa...

Jag har inte heller nått emot spindlar. Däremot tycker jag kackerlackor är riktigt läskiga.