Pages

25 juli, 2005

Citat hämtat ur "Hamlet"

Jag satte in en besöksräknare för en stund sedan. Den ligger på 15 redan o.o
Ooh... man kanske skall klä upp sig, det är ju så många som kommer hit?!

Tänkte skriva bokcitat då och då.

Nej borta!
Han är så majestätisk, orätt är
Att kränka honom med att visa våld.
Osårbar är han som den klara luften,
Och våra hugg ett fåfängt gäckeri.
Från Hamlet, Akt 1. William Shakespeare.
Förresten hittade jag en intressant artikel från QX när jag sökte på nätet... blev påmind om att jag faktiskt såg Hamlet, pjäsen alltså. Var det inte något mer än vänskap mellan Horatio och Hamlet?

Mikusagi

3 kommentarer:

PGW sa...

Den gode William var inte helt heteroskrivande rent allmänt, läs hans sonetter, hälften av dem sägs vara tillägnade någon ung vacker pojke. Oavsett vem de är tillägnade är de rackarns bra, de flesta av dem.

Han levde ju innan den Viktoranska tiden dessutom, så på den tiden hade engelsmän fortfarande sex ;-)

Mikusagi sa...

Oh, Pale Green, vad intressant!
Det enda jag har läst av honom är tyvärr några få sidor ur Hamlet.

PGW sa...

Nästa gång du funderar på att se en skräckfilm, läs Macbeth istället! Man får en ovana att rabbla häxornas ramsa när man lagar mat sedan, "eye och newt, toe of frog" ...