Pages

04 december, 2018

Klimatet och du - och jag!

Jag ser fler inlägg om att det inte är individers fel att vi befinner oss i en begynnande klimatkatastrof*, än inlägg om faktiskt handling för att förbättra situationen. Så många som propagerar för att ingen ska behöva göra något, förutom företagen. Som att företagen är demoner i ett TV-spel, helt frånkopplade från oss och som vi kanske typ kan hugga ner med ett svärd (eller inte vi, utan TV-spelets huvudperson, och det är inte vi. Vi är NPC:er bara, vi står på samma ställe i byn dag ut och dag in och gör samma saker och säger samma saker).

Företagen består av individer. De som sitter på de högsta posterna, de som äger andelar, de som lyfter fram företagen, de som ber om mer från dem, de som bäddar åt dem, det är du och jag. De tillverkar för att vi köper. De förändrar sina produkter för att vi gillar det. Nu är sån förpackning, sån smak och sån ingrediens ute, vi gillar det inte, företagen ändrar.

Ibland går någon lite längre och skriver att lagar måste begränsa företagens handlingsfrihet, och här är de något på spåren tror jag! Men jag tror inte på att sitta på händerna fram tills att det händer.

För att politiker ska våga stifta radikala lagar så måste vi visa att vi är redo, det är jag övertygad om. Vi måste visa att vi är beredda att offra bekvämligheter och att skaffa oss nya vanor, att vi redan har tänkt om. De kommer aldrig att göra något som de inte tror att de har väljarnas stöd i, därför måste vi visa att de har mer än vårt stöd. Vi kräver, vi har redan börjat, vi bär bördan med dem. För när lagarna kommer som säger att företagen inte får använda hur mycket resurser som helst, släppa ut vilka gifter som helst eller släppa ut hur mycket växthusgaser som helst, då kommer produktionen att minska, varor och tjänster kommer att förändras, och då kommer det att märkas för dig och mig. Vi måste visa att vi kan ta den smällen, att vi kan leva mer eftertänksamt om det innebär att människor kan leva på planeten lite längre. Vi är redo, vi vill ha förändring nu. Nu börjar vi.

Sen vill jag också påpeka, att politiker kan också vara du och jag! Det minsta du kan göra är att rösta på den som är redo att göra förändringar. Men, glöm inte att du kan gå med i ett parti! Gå med, gå på möten och rösta fram vilken politik ni ska föra. Börja lokalt, kolla partierna i din kommun. Men sen kan du ju också påverka på annat sätt. Det finns också föreningar och organisationer som arbetar för miljö och klimat, och glöm inte verktyget medborgarförslag.

Kom igen, nu gör vi något tillsammans!


Mikusagi.



Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , ,  <- Okej, tydligen fungerar inte det här längre så hur ska jag nu göra min blogg sökbar samt hitta andra som har skrivit om samma ämnen? Hör av er med tips!

*You ain't seen nothing yet, vänta till permafrosten har tinat, effekterna av det är inte ens medräknat i många av beräkningarna av hur uppfuckat allt kommer att bli.

Inga kommentarer: