Pages

19 maj, 2017

Om busslinjers varande

Vi måste sluta räkna så här för att ta reda på om en buss är värd att ha eller inte:

bussens kostnad - antal passagerare * biljettpris

Det är inte representativt för vad det kostar respektive ger till samhället. Att ta i beaktande:


  • Färre bussar resulterar i färre passagerare. Om jag inte vet när mitt möte är slut ikväll, så kan jag inte kolla om det finns en buss som tar mig hem, och då tar jag kanske bilen istället, men om jag vet att bussen går var tjugonde minut mellan sex och nio så vågar jag kanske chansa.
  • Bussen ger inte bara biljettintäkter, bussen ger att människor kan bo där och ha annat arbete än sånt du kan sköta hemifrån. 
  • Bussen ger också att invånarna kan besöka den lokala butiken istället för att handla online eller passa på att handla medan de är i stan, de kan besöka postombud, apotek, bank och vårdcentral. Om du vill att din kommun ska ha en fungerande affärsverksamhet så måste kommuninvånarna också kunna ta sig till och från platserna.
  • Om du har jättemycket bilköer på vägarna och har byggstopp för att vägarna inte kan ta fler bilar, så är det en bra idé att sätta in fler bussar istället för att skära ned på dem.
Och tro inte att vi inte märker att ni lägger bussarna så att de går samtidigt, så att de får sämre siffror vilket ni sen kan presentera som bevis för att bussen inte behövs! (flera gånger per dag går bussarna där jag bor så att två stycken går med fem minuters mellanrum och sen går det inte någon på en timme)

Mikusagi.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,  och .

Inga kommentarer: