Pages

09 mars, 2014

Sagotankar

Jag förundras just nu över Muminpappans kamp för att se sig själv som Någon Särskild, och fram för allt att få andra att förstå att hen är Någon.
Jag funderar en del över artskillnader och karaktärsskillnader i Tove Janssons Muminvärld. Är alla hemuler och rådd-djur så som hemuler och rådd-djur beskrivs, eller finns det undantag?
Jag tänker på detta med namn och att inte alla karaktärer har namn, eller att de liksom kan få namn under livets gång och att det säger något om vad som har hänt med deras identitet och hur andra ser dem. På att Muminpappan först bara var "ett mumintroll" men sedan är "Muminpappan".

Jag tänker på att drontarna inte ser ut som fåglar, utan som drakar, och att de trampar ihjäl små djur när de blir arga.
Jag tänker på att klippdassar är läskigare än hattifnattar och mårror för de biter av näsor bara för att de har lust.

1 kommentar:

PGW sa...

Man kan läsa muminböckerna hur många gånger som helst och ständigt undra nya saker. Jag uppfattade Hemulen som någon slags mumintrolls-släkting först, men insåg sedan att han nog var en helt egen art. Ibland får jag en känsla av att en del av dem är helt ensamma kvar av sin art. Mårran till exempel. Det känns som att det bara kan finnas en sorgsen Mårran kvar?