Pages

27 januari, 2014

Syftet med Alans dejter

Skämt skapar och förstärker band mellan människor inom samma grupp. Humor är till för att skapa identitet, påverka moral, ge oss en trevlig ”vi och de”-känsla som säger att ”vi” är lite bättre. Humor fungerar normerande, det berättar vad som är önskvärt och vad som inte är det.

Som ett socialt verktyg är humor viktigt, jag älskar och har ett stort intresse av humor. Jag är den sista att säga att det inte är passande att skämta, för jag förstår vilken betydelse humorn har i det sociala samspelet.

Det finns alltid en avsändare, en tänkt mottagare, och ett syfte med varje skämt. Det finns en anledning till att skämtet uppfattas som roligt, även om avsändaren och mottagaren kan ha olika tolkningar.
Jag tycker att det intressanta ligger i varför skämtet är roligt, det är där vi kan se vilken bild vi vill förmedla av oss själva, vilket beteende vi ser som önskvärt, vilka vi är.

Jag tittade på TV6 en kväll. Det var reklampaus när jag zappade dit, och jag fick se en trailer för en av deras mest kända serier. Två och en halv män. Jag har sett väldigt många avsnitt av den här långköraren, och jag vet ju vilken skit den består av, så en kanske tänker att jag inte borde ha reagerat som jag gjorde.

Speaker-rösten sa ungefär ”Det finns värdelösa dejter, och så finns det Alans dejter”. Sedan fick vi se Alan som sa ”igår hade jag sex med en kvinna som förut var en man”. Ridå. Otroligt roligt, tydligen. Det tyckte inte jag. Jag fick en tom blick, en klump i mitt bröst, en tung känsla i huvudet och allt jag kunde göra var att sitta där, tills jag hade skakat av mig det värsta.

Det var så tydligt, vad själva budskapet var. Vad skämtet var. Varför det var så roligt, det Alan sade. Det roliga är ju att det är lite knäppt och äckligt med transtjejer. Det är lite freaky. De är inte riktiga tjejer. Cistjejer är mycket mer önskvärda att ha sexuella relationer med, helt klart.

Vi kallas tråkiga och överkänsliga, vi som reagerar. De som säger så har ingen aning om hur det är, det är inte deras existens som ifrågasätts. Det är inte deras identiteter som förlöjligas. Det är inte deras kroppar och historia som är äckliga. TV-tittarnas gruppidentitet formas inte runt att de inte är önskvärda eller på riktigt.

Vi transpersoner, vi är de värsta en kan dejta. Det är sant, det är därför det är så roligt. För tänk om en heteroman skulle ha sex med en kvinna som föddes med penis! Haha!

Vi är kvinnorna födda med penis, vi är männen födda med snippa, vi är personer vars identiteter inte får plats inom tvåkönsmodellen och därför kan vi inte ens benämnas, vi är personer vars identiteter varierar. Här är vi, i hur många former som helst, och vi får aldrig vara en del av TV6's "vi". För vi tycker inte att det som är värre än den värsta dejten är att ha sex med någon av oss.


Jag vill hänvisa till ett inlägg jag skrev för snart ett år sedan. Det handlade om att fundera över om ett skämt driver med, eller befäster fördomar. Jag skulle inte säga att problemet är att TV6s reklam befäster fördomar, problemet är att det förstärker hat, fobi, äckel och stigmatisering av transpersoner (främst transkvinnor). Just denna stigmatisering påverkar oss negativt när vi söker jobb, när vi försöker skaffa vänner, när vi går i skolan och när vi handlar mat. Som Lukas skriver - "De fråntas rätten till sin könsidentitet och även rätten att vara subjekt i berättelsen om sina egna kroppar" - det är tydligt vem som har tolkningsföreträde och vem som är den främmande andre.

Ursäkta, nej förresten, jag vill inte be om ursäkt. Jag vill be varenda cisperson att hålla käften för det är inte ni som råkar illa ut. Det är inte ni som blir deprimerade av att ingen tar er på allvar, det är inte ni som måste kämpa för att få er könsidentitet respekterad av omgivningen, det är inte ni som blir slagna för att ni ser ut som ni gör, det är inte ni som är hotade. Programmet hyllar er, självklart försvarar ni det. Ni kan inte se objektivt på saken, ni har förtryckarens perspektiv. Därför gör ni bäst i att hålla käften och låta oss prata.

Vi tycker inte att det här är okej.

Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Alice aka Colliechan sa...

Reagerade också på den reklamen.

Okej, jag skakade väl också av det rätt snabbt eftersom jag inte förväntar mig någonting smakfullt NÅGONSIN av 2/5 män.
Men man kanske tycker att man ska kunna göra det av en stor jävla TV-kanal...