Pages

04 augusti, 2013

Stockholm Pride 2013: Dag 5

Morgonen startade med obligatoriskt pyssel med några tårtbitar som skulle delas ut, och precis innan jag gick tog jag både bisolvon och alvedon samt nässpray för hej dunderförkylning! Skulle jag orka?

Jag gick ca halva paraden, sedan bröt jag mig ur, vinglade ned genom en galleria och ut på Plattan och letade mig fram till enda matstället utan en jättelång kö, och frågade lite hoppfullt om de hade något veganskt OCH SÅ HADE DE EN GRILLAD MACKA! Köpte en, fick en mugg med vatten att ta min alvedon med, tryckte i mig allt på tunnelbanan och överlevde därför. När jag kom fram till Pride Park såg jag Dykes on Bikes åka fram och tillbaka, så jag hade kommit ikapp paraden och kom in före den så jag slapp köa in och kunde t.o.m. stå och småprata med de som kontrollerar om en har med sig något otillåtet. Det var lugnt och härligt i parken och jag lade mig i SFQs tält för där var det svalt och skönt. Sedan bodde jag där resten av dagen.

Jacko läser på baksidan av en informationsfilm som fanns i SFQs tält.

Tills Immanuel kom och skrek "AAAHHH VET DU INTE ATT DET ÄR MOA SVAN NU????" och jag bah "okej jag kommer" och Immanuel bah "hahahahhah du är besatt"
(srsly hur besatt är jag om jag inte ens kände till framträdandet?)



Paradgalan var på kvällen, det är alltså typ en grej som händer på scenen då folk pratar och sjunger och spelar musik, ni vet. Inte så peppigt, det var typ Magnus Uggla, Jonas Gardell och sedan 10 artister jag aldrig hade hört talats om. Jag råkade lyssna på några en gång, jag vet inte om de ledde galan eller var tillfälliga komiker men asså de var astråkiga? En kvinna skulle aldrig få vara så tråkig...

Efteråt fick jag höra att några som protesterade mot polisens deltagande i paraden, mot polisens våldsmonopol och utvisandet av HBTQ-flyktingar, hade blivit bryskt utdragna och sedan pepparsprejade. Pepparsprej skall polisen använda mycket restriktivt, som en slags sista utväg, så vi var många som tänkte att det här måste ändå dömas som övervåld. Något sådant har vi inte hört av än.
För att läsa mer om detta på Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, ETC, Feministiskt perspektiv, Motkraft, En av demonstranterna berättar själv på Facebook.

Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

Inga kommentarer: