Pages

18 augusti, 2013

Kränkt - The Musical

"Kränkt the musical är en musikal om sexism, rasism och homofobi på nätet. En föreställning om den anonyme näthataren, förövaren i vad jag anser vara ett demokratihot."

Så står det i programmet, skrivet av regissören Liv Elf Karlén, programmet till den föreställning jag såg igår. Stockholms stadsteater i Skärholmen visar under fem kvällar till Kränkt the musical och jag rekommenderar er att se den. Det kostar 60, 100 eller 150 kronor beroende på om en är ung, student eller en helt vanlig människa och föreställningen är en timme lång.

På scenen står en skådespelare, Otto Milde, och illustrerar en mycket kränkt man. En man som sjunger om hur jobbigt att vara just en man. Väldigt roligt och förlösande. Jag hade tidigare under dagen lyssnat på Ulf Brunnberg som pratade om hur feminismen är en jättejobbig sak som basuneras ut i alla TV-kanaler förutom Kanal 9, och att feministerna är en liten, liten, högljudd minoritet. Så fantastiskt när den kränkta mannen på scen använder sig av samma argument som Brunnberg och jag satt i en skrattande publik som tyckte att mannen var fånig.

"Då jag surfade runt bland de vita kränkta männens kommentarer på forum som Flashback, Avpixlat och i diverse kommentatorsfält var det något i tonen som jag upplevde som både skrämmande och rörande. Det fanns inget ifrågasättande av den egna känslan eller förståelsehorisonten. Det var bara känslor, rakt framifrån i någon sorts bombastisk njutning över det egna uttrycket. Det fanns något medryckande över tillståndet. Det var musikal."

På scenen fanns också skärmar som visade videoklipp. Där syntes Ann Petrén, som det kan vara bra att bli kär i redan innan pjäsen för ultimat upplevelse. Kär blir en här. Notera surisarna på 1:07. Alla våra favoritmän är där! På skärmarna (nu pratar jag om musikalen igen) syns även Bianca Kronlöf och Bahareh Razekh Ahmadi. Dessa tre personer citerar flashbacktrådar, hotbrev, Sigmund Freud, Bo Hansson, Mats Knutsson och ett gäng andra godingar.

Under pjäsen grottar vi aldrig ned oss väldigt i hatbrev, det blir aldrig för mycket, vi fiskas upp igen med sång och dans innan vi drunknar i hat. Ni som har lovat er själva, för ert eget välmåendes skull, att inte läsa hattrådar eller kommentarsfält, ni kan gå på den här musikalen och känna er upplyfta efteråt. Faktiskt.

Citat vi känner igen. En dialog om hur jobbigt det är att säga "hen". Alla våra favoritrepliker och lite till. Skynda er att fixa biljetter till åtminstone en av föreställningarna!

Om biljettsidan inte laddar för dig, det problemet hade jag, så klicka istället på länkarna i den röda menyn till vänster!

Rymden och Feministiskt perspektiv skriver också om Kränkt - the musical.

Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: