Pages

03 december, 2012

Veganska lussebullar: recept

Igår bakade jag och Jacko veganaska lussekatter för första gången, och jag tänkte dela med mig av succén!

Jag utgick från receptet på saffransbröd i boken "Bonniers nya kokbok - Hej mat" från 1982 och gjorde helt enkelt om lite. Jag skriver vad vi använde, men det går ju så klart att testa andra ingredienser och mått.

Du behöver:

Till degen:

  • 50 gram jäst (färsk).
  • 225 gram mjölkfritt margarin.
  • 5 dl sojamjölk.
  • En nypa salt.
  • 2 dl socker.
  • 2 paket saffran.
  • 1,5 teskedar noeggs.
  • 2 dl alpro soyayoghurt.
  • ca 1 ½ liter vetemjöl

Att göra bullarna lite godare med:

  • Massor av russin.
  • Massor av mandelmassa.
  • Någon dl sojamjölk.

Gör så här:

Lägg russinen i blöt. Detta för att de inte skall svälla upp i ugnen. Smula sönder jästen i en bunke. Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Slå degspadet över jästen och tillsätt hälften av mjölet. Rör om tills allt är väl blandat. Tillsätt sedan salt, socker, stött saffran, noeggs, yoghurt och det mesta av mjölet. Slå degen blank och smidig. Låt den jäsa under duk på varm plats i minst 15 minuter eller högst till dubbel storlek.
Ta upp degen på bakbordet och knåda den väl. Gör sedan bullarna så som du vill ha dem. Pensla med sojamjölken.
Grädda bullarna i 250 grader ca 5-10 minuter.
Större bröd i 200 grader i typ 20 minuter. Eller förmodligen mindre om du har moderna spisN.


Mikusagi.

Läs även andra bloggares inlägg om , , , , , , , .

Inga kommentarer: