Pages

26 augusti, 2012

Stockholm Pride 2012: Dag 5

Den sista dagen på Pride House. Känslan av att inte ha tillbringat tillräckligt många timmar med att lyssna på smarta människor. Känslan av att det måste gå att få in mer i ett Pride-schema. Suget efter ännu mer intellektuell stimulans.

12:15 - 13:15 Strategier för förändring.
Andy Candy, Maria Sjöberg (Stockholm Pride), Lasse Leman (polisen), Sissela Nordling Blanco (Feministiskt initiativ) och Ulrika Westerlund (RFSL) pratade om vilka vägar som är att föredra som medel att förändra samhället. Skall vi sitta i möten med myndigheter eller vara mer bråkiga? Vilka är "vi"?
Ulrika Westerlund sade att det finns en mening i att diskutera med grupper en inte håller med, men till en viss gräns. T.ex. förde RFSL länge diskussioner med Migrationsverket men de kände till slut att de bara blev något alibi för Migrationsverket att använda, när Migrationsverket egentligen inte gjorde något för att förbättra HBT-personers situation. Det är då en måste dra sig ur.
Det pratades också mycket om olika grupperingar inom HBT-världen, och någon undrade ungefär varför inte alla bara kan hålla sams. Varför det blir protester inom rörelsen och varför vi inte stöttar allt våra kamrater gör. T.ex. har det varit protester mot vissa Pride House-punkter och mot ett inslag i Pride-paraden förra året. Andy Candy svarade "att låtsas vara överens en gång om året blir som en tvångströja". Vi måste inte vara överens under Stockholm Pride. Det är en omöjlighet. Hen tog även upp Amelia Adamos invigningstal (vilket år vet jag inte) där Adamo skall ha sagt ungefär "Äsch, HBT låter som en sjukdom! Jag kallar er för gays!" då t.ex. transpersoner uteslöts.
Ulrika Westerlund poängterade att det inte är något nytt med olika åsikter. Lesbisk kamp bröt sig ut ur RFSL på 70-talet och var t.ex. emot partnerskap. 


13:30 - 14:30 Hur lagstiftas oklart kön?
Jag vet faktiskt inte meningen med den här punkten. Jag tycker att det var oklart om det skulle vara en föreläsning och i så fall vad det var vi i publiken skulle lära oss, eller om paneldeltagarna försökte reda ut något, eller om det var en diskussion. Det pratades om intersexualism. Bokstäver och siffror och långa formuleringar fick mig att inte hänga med. Dessutom var jag JÄTTEKISSNÖDIG så jag gick ut och kissade istället för att vara kvar.
Jag har antecknat lite om DSD, Inis, ILGA, Socialstyrelsen, Spanien. Jag vet inte vad jag skall skriva. Jag skriver inte om något, för jag är som sagt förvirrad över vad som var själva tanken bakom den här punkten. Kanske skulle jag ha förstått om jag läste programbeskrivningen precis innan punkten började.



Sedan hade jag tur nog att kunna gå på
16:45 - 18:00 PRIDE COMEDY!
Jag trodde att det skulle vara samtidigt som den punkten jag medverkade i. Jag trodde det pga blir helt förvirrad över att försöka läsa om tusen punkter samtidigt och lägga upp ett schema.
Moa Svan, Nour El-Refai och Shanti Rydwall-Menon är tillsammans en fantastisk komikertrio som jag är jättekär i. Det går inte att beskriva. De är bäst! Moa Svan och Shanti Rydwall-Menon var tidigare tillsammans med Pernilla Hammargren "Humormaffian" och jag har gått på alla deras gig i år, men nu finns inte Humormaffian längre. Men det innebär inte att någon av dem har slutat med humor!
Nour vet gamla bloggläsare redan om att jag gillar superdupermycket. Jag har av någon anledning inte bloggat alls om Humormaffian! Knasigt.



Klicka här för mina fantastiska bilder.

Efter det här skyndade jag och Jacko oss till Pride Park för att höra Strula med Siri. Som tur var spelade de en kvart längre än vad som var planerat så vi fick höra nästan en halv konsert!

Sedan hittades vi av Trollhare och jag fick dagens outfit dokumenterad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .

Inga kommentarer: