Pages

21 juni, 2012

Idag var jag guide

Varför? Jag går en utbildning som Arbetsförmedlingen betalar, och den här veckan var det marknadsföring, reception och guidning. Vad är det för utbildning, brukar folk undra när jag berättar vad jag gör. Det är en serviceutbildning. En väldigt bred sådan, och det passar ju mig som vill lära mig allt. Jag höll en guidad tur i Gamla stan idag, för kurskamraterna. Väldigt roligt.


Jag var klädd i blänkande lackskor, vita strumpor, svarta kostymbyxor och en blå uniformsjacka. Fantastiskt passande, jag var så stilig att jag var en fröjd för ögat och det är så klart det viktigaste när det är något sådant här. För den ofrälste är inte Gamla stans gator och byggnader så roliga. Då kan en titta på mig istället.

När jag tog av mig skorna, som är väldigt hårda inuti och rätt så obekväma, väntade mig en mindre trevlig överraskning

i form av en blodfläck på strumpan. Jag tog av strumpan och såg ett litet sår. Det var inte så illa.

Under den andra strumpan, som inte hade någon blodfläck, väntade dock ett mycket värre sår.

[Bildbeskrivning: Bilden visar en fot där tån bredvid lilltån har ett runt sår som är alldeles rött. Det hänger också en hudflik under såret.]

Det var ändå värt det. Jag hade jätteroligt!

Jag började med att berätta om Stockholms blodbad, sedan gick vi till Helvetets gränd där jag berättade om bödelns arbetsuppgifter och den sista sevärdheten var en massgrav som tillhörde Tyska kyrkan. Det är ju inte en massgrav längre, de döda kropparna har skickats vidare så nu är det istället kontor där.

När det var slut samlade jag gruppen på Mynttorget. Där råkade jag berätta om förbannelsen som vilar över den mark där Katarina kyrka står (den har brunnit två gånger, senast 1990) och när vi gick till tunnelbanan råkade jag stanna berätta om statyn Hemlös räv. Konstnären (Laura Ford) gjorde en räv för att vi har lättare att känna empati för ett gulligt djur. Haha jag är en naturlig guide~


Mikusagi.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: