Pages

12 augusti, 2011

Stockholm Pride 2011 - dag 3

Jag hade bestämt mig för att gå på punkten "Vad vill Håkan Juholt?" som blev flyttad från 12:00 till 11:30 och det fick jag veta tack vare Twitter. Tips: Alla evenemang du går på som har ett Twitter-konto skall du följa för att få viktig information så snabbt som möjligt. Jag fick strunta i den punkt jag hade tänkt gå på innan. Det var nog bäst så, en halvtimme extra att sega på till mig! Jag begav mig till Kungsträdgårdens stora scen och hittade mig en skugga att sitta i. "Miku! Det är flyttat! Det är där borta!" ropar en kamrat och jag tänker att det är så enkelt när en känner folk som har koll. Om en åker till Stockholm Pride och inte känner någon alls så går nog saker mindre smidigt. Då får en inte SMS om att programpunkter har ställts in eller att det pågår något jättecoolt någonstans. Hur som helst, jag såg att Juholt med följe gick igenom en av körsbärsalléerna på väg till den mindre scenen. Jag följde efter på håll för med mina talanger när det gäller att förstå instruktioner så skulle jag kanske lyckas gå till fel scen. Min taktik är att följa efter den som skall hålla i den punkt jag skall till.
Juholt stannade och pratade med folk och då blev det också fotograferande och poserande.



Nåväl, blablabla. Utfrågningen började och jag hittade ett bord vars skugga jag satte mig i för det var jättevarmt. Frågorna ställdes av Ulrika Westerlund och Emelie-Mire Åsell*. Det pratades om situationen för HBT-ungdomar i bland annat skolan, om föräldraskap och om könskorrieringsprocessen.
Demokratitönt som jag är så var ett av få citat jag skrev ned detta:
"Demokrati måste byggas på att människor kan komma samman". Juholt sade att det just råder en "mötesplatsdöd" i Sverige och att vi måste göra något åt det. Alltså ja! Jag har inget att tillägga för citatet säger allt jag vill uttrycka.
Angående tvångssteriliseringar sade Håkan Juholt "Jag finner det anmärkningsvärt att statsministern tillåter Kristdemokraterna blockera i den här frågan". Ja, låt det minst populära partiet ha veto, det är ju en bra strategi. Söndagen innan Pride hade jag dock fått veta att det nu på allvar pratas om att köra över KD i frågan. Det gjorde mig hoppfull och satte liksom stämningen för mitt Stockholm Pride. Under manifestationer, demonstrationer och diskussioner tänkte jag inte "åååhhhh kommer ta hundra år! Ååhhhh så segaaaa!" utan mer "om vi bara knuffar en gång till eller två så är det klart".

Jacko var med mig i Kungsträdgården och sedan gick vi till Kulturhuset för att gå på Queersyndromet. Jag minns inte om Samsam och Zander också var med då, vi umgicks strax efteråt i alla fall då vi tänkte delta i manifestationen på Plattan. En demonstration anordnad av Anarcho Pride, mot tvångssteriliseringslagen. Den skulle hålla på 13:00-15:00 så vi tänkte att vi skulle hinna vara med en timme. Så blev det inte, folk hade försvunnit från platsen fick jag veta per SMS men några var kvar när vi kom dit. De skulle in och ställa sig vid Plattanscenen (trots namnet är den inomhus) för där skulle några kristdemokrater prata om migrationspolitik. Vi följde efter för att se vad som hände, men min mage började skrika efter mat så vi lämnade strax Kulturhuset för där fanns bara mackor med djur på.

Sedan var vi helt genusvetaraktiga och gick på en punkt som hette "Intersektionalitet i praktiken" och jag tänkte nya tankar men jag tänker ändå inte skriva något om den punkten för det pallar jag inte. Efteråt köpte jag chokladvegomjölk på Hemköp (typ min bästa affär!) tillsammans med Samsam och låtsades vara överklass och spexade en massa och sedan drog jag till Berzelii Park för att prata om KIM. Efter det drog jag och Zander runt i Pride Park. Eller nej, jag tror att vi bara hängde i Svenska kyrkans tält men i alla fall!

Sedan sov jag. Slut!


Mikusagi


*Ulrika Westerlund är förbundsordförande för RFSL. Emelie Mire Åsell är förbundsordförande för RFSL Ungdom.

Inga kommentarer: