Pages

13 maj, 2011

Blogger lever igen! Här kommer ett inlägg från tidigare idag.

Saker som rör sig i mitt huvud just nu:

Vad gött det hade varit om jag i skolan hade lärt mig hur en använder Riksdagens hemsida. Nu på morgonen har jag läst igenom ett protokoll för att ta igen det jag missade när TV:n slutade sända en debatt jag följde (taskigt! Sluta följa den förbestämda tablån!). Det hade jag väl inte riktigt koll på att en kunde göra, jag visste i alla fall inte hur en hittade rätt. De gånger jag har letat efter något på Riksdagens hemsida så har jag inte förstått vad som är vad och fikonspråket talar rakt över huvudet på mig. Nu efter att jag har läst den diskussion jag sökte så letade jag reda på motionerna som den handlade på, och det tyckte jag var svårare än att hitta protokollet.

Okej... motionsvenska... jag har läst motioner förut men jag fattar fortfarande inte! Vad är påståendet? Åh vi borde på någon lektion ha övat på att översätta motioner till talsvenska! (tips till alla SO-, samhällskunskaps- och svensklärare som kanske tittar förbi! ^^ )

På en sida finns det en lång lista över vilka motioner som berörde ett visst ämne (i det här fallet sjukvård och tandvård) och så står det ovanför: "Utskottets förslag till beslut: Avslag på motionerna." och längre ned "Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag."

Vad? Röstade de nej på alla motioner då? Varför? Vah? Brukar det vara så här? Är det för att gå närmare in på någon specifik vid ett senare tillfälle eller vah? Alltså här är en demokratisk process som jag inte har koll på! Hallå skolan! Får jag gå om? För jag fattar inte.

Kan en gå en helgkurs i att typ förstå riksdagen? Jag vill gå en sådan. För jag vill också vara en del av demokratin.

Tjarå!


Mikusagi

Inga kommentarer: