Pages

08 mars, 2011

Nej, Sverige är inte jämställdt

Ibland hör jag folk som säger "könen är jämställda, i alla fall i Sverige". Jag vet inte varför de säger sådant. De kanske faktiskt tror på det.

Om könen var jämställda skulle jag inte ha kallats modig när jag hade kostym på mig när jag tog studenten*. Om könen var jämställda skulle jag inte ha fått ett överfallslarm i julklapp. Homosexualitet och bisexualitet skulle inte vara konstigt, fel eller äckligt. Oskar skulle få klä sig i rosa. Män som dansar pardans skulle inte enbart föra och kvinnor skulle inte enbart följa.

Ja, det skulle vara mindre skillnader helt enkelt. Ja, jag tänker att olikheter mellan könen är ett tecken på ojämställdhet. Nej, jag tycker inte att det är spännande att kvinnor och män är olika. Jag tycker att det är larvigt och begränsande. Jag vill se individuella skillnader istället.


Mikusagi

*jag blir allt som oftast läst som tjej, och tjejer har klänning när de tar studenten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: