Pages

17 december, 2010

Yttrandefrihet och att stå över lagen, konspirationsteorier och paranoia vs. någon slags rättvisa

Så jag hörde att det finns en tjänst för snabba läckor, jag hörde att den hjälper medborgare att få reda på vilken skit olika myndigheter håller på med i osynlighet. Jag hörde att det är som en tidning fast många gånger snabbare. Jag hörde att det var bra för yttandefrihet, det öppna samhället, och en demonstration på hur awesome daz internet är. Allt detta är bra, förstås. Jag gillar Wikileaks.

Att jag gillar gör inte att jag tror att Julian är något slags helgon. Jag vet inte om Assange har våldtagit, men jag vill att fallet skall prövas som vilket annat som helst. Det är klart att Assange påstår sig vara oskyldig, och tar tillfället i akt att säga att Sveriges rättssystem är korrupt. Vad skulle hen annars säga?

Det skrämmer mig att folk går ihop och hävdar att Julian Assange är oskyldig. Hur vet de det? Jag vet inte vad som hände egentligen, och jag vill att saken skall prövas i rätten. Vad som vore farligt för vårat samhälle skulle vara att populära personer stod över lagen för att de är just populära.

Våldtäktsmän är inte alltid fula, ointelligenta, klumpiga, bryska personer. Många ser ut och är som folk är mest. Många är omtyckta. Ingen människa gör bara gott eller bara ont, en god handling bevisar inte att en person alltid står på rätt sida av lag och rättvisa.


Mikusagi

Aftonbladet

Inga kommentarer: