Pages

20 december, 2010

Prata om det

En ny Twitter- och bloggtrend har vuxit fram, en bra sådan. Den heter . Ni som är aktiva på och i har förmodligen redan stött på den. För er andra skall jag försöka beskriva den.

Det som skall pratas om är gråzoner i sexuella sammanhang. Gråzoner mellan och . Mellan frivillighet och tvång. Det har redan pratats mycket om att de flesta våldtäkter inte är överfall i skogen, att de flesta begås av någon som "offret" känner, i ett hem eller annan slags "trygg" miljö.  Detta vet vi, men det finns fortfarande en svartvit bild av sex och övergrepp. Antingen är det en person som tvingar sig på en annan, offret säger "nej" men hålls fast och det hela blir ett övergrepp. Eller så sker det lugnt och då är det sex som alla parter tycker om och gynnas av. Nu vill vi ha fram en annan bild, och mängder av människor väljer att för att presentera sina upplevelser av gråzoner.

Jag väljer att länka ett antal berättelser. Inte alla. Kanske inte de "bästa". Jag har inte läst alla som har kommit till inom detta "projekt", den som är intresserad kan kolla prataomdet.se eller #prataomdet på Twitter.

Först tre Twitter-statusar: 1, 2, 3
Bara tre och alla från samma person, för just nu kan jag bara komma på en som har publikt Twitterflöde och som har skrivit tänkvärt om ämnet. Av de jag följer alltså.

Följande inlägg handlar om varför det är så viktigt att #prataomdet:

Som medvetandehöjare för män spelar dock #prataomdet på en ovärderlig roll. Jag tror verkligen att många av oss kan få en ökad förståelse för vad vårt sexuella beteende kan ge för konsekvenser. [Läs mer]

Det hänger ihop med att vi som varit med om våldtäkt inte får utrymmet att berätta våra nyanserade och onyanserade berättelser om hur det är att vara med om våldtäkt. Hur det för många är skitjobbigt och leder till en krissituation, men hur det också för de allra flesta är något som en går vidare från och kanske till och med i längden blir starkare av. [Läs mer]

En ny tagg har sett dagens - eller twitters - ljus: #prataomdet. Eftersom jag är djupt försjunken i genretänkandet nu i dagarna så kommer begreppet naturligt av sig självt. Helt plötsligt uppstår ett socialt sammanhang (en genre är alltid ett socialt sammanhang) där det är möjligt att, well, prata om det, och lika plötsligt börjar väldigt många att just prata om det. [Läs mer]

Oftare än jag vill tänka på har jag irrat omkring i detta gränsland mellan vad som är okej och vad som är helt fel. Jag vet precis varför jag har hamnat där. Få saker är nämligen lika laddade, lika intima och sårbara, som just sexualitet. Och våldtäkt är fruktansvärt, det är vi alla överens om, men detta dåd har blivit så mycket av en symbol för oss att det knappt har någon bäring alls på verkligheten längre. [Läs mer]

Här är några exempel på vad människor berättar när de väljer att #prataomdet:

en liten stund senare kom händerna tillbaka, och jag sa nej. detta upprepades ett par gånger. till slut sa jag inte nej längre. [Läs mer]

Jag tycker om honom men jag glömmer aldrig det där. Och han är en sån person som alltid får det han vill. Som tar det han vill och räknar med att alla andra gör det också. Han skulle aldrig se sig själv som någon som begått ett övergrepp. Han är en snäll person, en välmenande person som gjorde mig så illa. [Läs mer]

En sak som jag känner gör att många män inte förstår konceptet om kvinnors rätt till sin egen kropp är en fundamentalt skild syn på vad sex är. Jag vet att jag haft en djupt rotad bild av sex som något kvinnor ger till män, en assymetrisk enkelriktad transaktion. Jag har intellektuellt haft bilden att sex är något man delar ömsesidigt med varandra, men känslomässigt har det inte riktigt stämt. [Läs mer]

Jag har med tiden insett att jag är ”han”, killen som någon förlorade oskulden till. Killen någon blev ihop med och tänkte att du ”måste” ligga med för att han är populär, och det är sånt man gör i ett förhållande. Men jag fattade det inte då. [Läs mer]

Jag tänker att jag aldrig kan ha blivit utsatt för sexuella övergrepp. Däremot har jag haft massor av sex jag inte velat ha. Rent fysiskt behöver det inte vara skillnad mellan sex och sex som övergrepp. De kan se likadana ut, kännas likadant i kroppen. Som betraktare och ibland även som deltagare kan det vara omöjligt att säga vad som är vad. [Läs mer]

Det är förstås svårt. Och läskigt. Särskilt med alla dessa outtalade nej eller nej som tystnat. Det är så väldigt lätt att gå emot någons vilja när en själv är uppslukad av en känsla. Det gör dig inte till ett monster. Jag tror att de flesta människor någon gång har trätt över en gräns och varit för närgången eller påflugen. Det behöver inte handla om sex. Det kan vara en kram för mycket eller kanske ett kittlande. Det finns föreställningar om vem som skall, bör, kan och vill kramas och bli kramad, samt vem som i alla fall bör stå ut. Det samma gäller sex, men i det sammanhanget finns också en skam kopplat till ämnet vilket adderar till problematiken. Det finns en skam i att prata om det, att utsättas för det, att vara den som utsätter någon för det, att inte veta om en utsätter någon för det. Det är viktigt att i försöker reda ut, förklara, så att vi kanske lär oss att undvika dessa gråzoner.


Mikusagi

Inga kommentarer: