Pages

09 oktober, 2010

Humor på den andres bekostnad

så länge den andre inte är jag.
Ibland kollar jag humorklipp på YouTube. Sedan läser jag kommentarerna. Varför? För att jag inte kan låta bli. De finns där, det är så lätt att rulla ned och läsa ett par stycken. Ibland har en kvinnlig komiker i klippet skämtat om män. Då skriver några upprörda tittare "Om en man hade sagt samma sak om kvinnor hade det varit sexism, men nu är folk tysta!".

Ibland har en manlig komiker skämtat om kvinnor. Då skriver några upprörda tittare "Om en kvinna hade sagt samma sak om män hade det varit sexism, men nu är folk tysta!". Nej, jag skojar bara. Så säger de inte alls. Någon säger kanske "höhö" eller "fan va dåli han e, kliv av scen!" men det är allt.

Jag har under flera år sett män stå i TV och dra gubbskämt, och jag har inte ens märkt av att det har pågått någon diskussion om det. Jag säger inte att det inte gjorde det, jag har ju inte hört alla debatter precis men jag brukade läsa insändarna i Aftonbladet back in the days, och sedan i gratistidningarna. Jag läser inte tidningar så ofta längre, så jag har inte koll på vad det är som är hot på insändarsidorna men jag vet att jag i år har läst att kvinnliga komiker skämtar rått om män och att det är orättvist att ingen reagerar när alla skulle reagera på det omvända. Well, jag har inte sett någon reagera på att män skämtat och generaliserat om kvinnor men som sagt, jag har ju inte läst tidningen särskilt ofta.

Vid Drottninggatan i Stockholm finns en staty som föreställer en hemlös räv (en uteliggarfurry, mayhaps), och konstnären menar att det kanske är lättare för människor att sätta sig in i hemlösas situation om de ser något det tycker om (söta djur) i samma sits. Kanske ser många människor sexismen först när den drabbar sådana de tycker om (kukbärare som identifierar sig som män).

Eller så är män mesar och tål inte skämt.

Mikusagi.


Flattr this



Läs även andra bloggares åsikter om , , .

Jag har förstås inte läst alla kommentarer på alla videoklipp som är relevanta, jag har heller inte dokumenterat dem så visst kan jag minnas fel - men det här inlägget slängdes ihop på en kvart och seriositeten är därefter. Det är ingen B-uppsats precis.

1 kommentar:

Talyz sa...

Haha, jag tror på det sista. Lätt!