Pages

12 juni, 2010

Ingen tillbakakaka

Det är ofta halvt förväntat i en konversation att en skall ställa samma frågor som en får. Så här:

A: Hur mår du?
B: Tack bra. Själv?
A: Bara bra. Så... vad pluggar du?
B: Natur. Durå?
A: Sam.
B. Ah. Vad skall du göra idag?
A: Bada i alla fontäner jag ser, själv?
B: Vaccinera mig mot allt ont i hela världen.

Jag vet inte riktigt, men ibland får jag känslan av att det är oartigt och ses som okänsligt att inte kopiera frågan och lägga in den i det en själv säger. Jag frågade om dig, så varför kan inte du fråga om mig? Well, själv tycker jag att det inte är så lätt att komma ihåg att säga saker jag borde säga om jag samtidigt skall fokusera på det personen jag pratar med talar om för mig. Dessutom så känns det lite tjatigt och dumt att ställa samma fråga. En är ju redan inne på det samtalsämnet, det är onödigt att ta upp det igen bara för att vara tydlig. Kan vi inte införa en ny regel? Du får inte ställa samma fråga som du fick.

A: Vad pluggar du?
B: Natur.
A: Ah, själv läser jag sam.

Tack så mycket!


Mikusagi

2 kommentarer:

Arla sa...

Jag upptäcker också ibland att jag har missat att ställa en tillbakafråga. Men oftast så kommer jag på det innan det är för sent. Särskilt när jag faktiskt undrar. Därför är kanske "hur är läget?" den frågan jag oftast glömmer för man får i princip ändå bara "bra" tillbaka även om det inte är så.

Det här påminner om när jag föreslog att du och jag inte skulle säga "hej" till varandra och fråga hur varandra mådde, utan börja våra konversationer med att helt enkelt säga hur vi mådde.

A: "Jag har ont i foten men annars har jag en bra dag!"
B: "Jag mår helt okej."

Mikusagi sa...

Det gick inte så bra med den planen, va?