Pages

16 juni, 2010

Alla är inte feminister - än


feminism, originally uploaded by Nari..
Ibland känns det så onödigt att skriva feministiska inlägg. Världens människor vet redan att vi lever i ett patriarkat, tänker jag. Världens människor vet att det inte är en bra grej att behandla kvinnor som offer och män som förövare. Världens människor tycker att både kvinnor och män skall synas, höras, få påverka. Det är i alla fall vad jag oftast tror om världen. Det är så lätt att vaggas in i en drömvärld när en umgås med schyssta människor.

Åh, så naiv jag är ibland. Jag måste slå mig i skallen och påminna mig om alla de gånger jag har stött på andras verklighetsbilder. En gång när jag påpekade för en person att alla de där barnprogrammen hen tyckte var så bra för barn alla handlade om män, killar och pojkar, fick jag svaret att det vore nästan omöjligt att göra ett bra barnprogram med tjejer i huvudrollen då kvinnliga karaktärer inte kan vara intressanta. Eh, ursäkta? De är fiktiva, du kan göra dem hur intressanta eller ointressanta du vill! De måste inte vara passiva, mjäkiga fån som bara bryr sig om sitt utseende. Det är manusförfattarnas ovilja att se kvinnor som handlingskraftiga aktörer som gör kvinnliga karaktärer ointressanta. Det finns ingen essens i en karaktär du inte har hittat på än, så du kan inte säga att den är dömd att vara ointressant. Sedan kan du vara biologist hur mycket du vill men evolutionen verkar inte i tecknade barnprogram. Tecknade figurer har inga gener som kan mutera.

Så, jag borde skriva saker som människor jag pratar med har kommit på för flera år sedan. Alla borde faktiskt fortsätta prata om på grundläggande nivå, som för en själv kanske är ointressant och uttjatat. Det är lätt att glömma att inte alla har läst genusvetenskap.


Mikusagi

Inga kommentarer: